Heidi Kolstø har brukt både kvelder, helger og ferier, og har engasjert hele familien for å komme i målet spillprosjektet sitt.
Brettspillet har fått navnet «Economio» og akkurat nå holder et designbyrå i Haugesund på å designe selve spillbrettet, spillbrikkene og spillkortene.
– Det er veldig kjekt og spennende. Når designen er klar setter vi i gang med produksjon, sier Kolstø.
- SE SERIEN: «Teenage Boss»
Liker ideen
At mange ungdommer ikke har en god nok økonomisk forståelse, kan forbrukerøkonom Elin Reitan skrive under på. Hun har ikke sett eller hørt om spillet før NRK tar kontakt med henne, men liker ideen.
– Det er liten tvil om at barn og unge trenger å lære mer om økonomi og alle verktøy som kan brukes til å øke kunnskapen om økonomi og økonomistyring, er bra, sier Reitan.
At det er et brettspill som kan samle familien, er et ekstra pluss.
– Dagens ungdom lærer mye mindre om økonomi på hjemmebane enn tidligere generasjoner. Et brettspill samler familien. Unge og voksne spiller sammen. Foreldre får mulighet til å finne ut hvor skoen trykker eller hva barna trenger å lære mer om, og det er veldig positivt, sier Reitan.
- LES OGSÅ: Trekker kontroversielt spill fra butikkene
- LES OGSÅ: Hylles etter å ha innført gjeld og inkasso på timeplanen
Målet er ikke mest penger
Gjennom spillets gang vil deltakerne få forskjellige utfordringer og må gjøre ulike valg basert på hvor mye penger de har, men målet er ikke å tjene mest mulig.
Spillet handler om å bevisstgjøre deltakernes forhold til hvor mye penger en har og hva det er lurt å bruke penger på.
– Det handler om bruke de pengene du disponerer på en mest mulig fornuftig måte i forhold til det spillkortene forteller deg, sier Kolstø.
Planen er å lansere spillet i slutten av august eller begynnelsen av september. I mellomtiden skal Kolstø jobbe med den internasjonale lanseringen.
– Jeg tror at ungdommer i alle land trenger økonomisk bevisstgjøring, sier Kolstø.