Statoil trenger 30 dollar mindre per fat nå enn i 2013 for at nye utbyggingsprosjekter skal gå rundt.
Prosjekter som nå er varslet inkluderer Statoils Johan Castberg i Barentshavet og Trestakk i Norskehavet, samt Lundins Alta/Gotha, også det i Barentshavet.
Endelig gode nyheter
– At vi er i stand til å bygge ut nye felt er veldig positivt. det gir muligheter for folk å komme tilbake til næringen, sier fagforeningsleder Leif Sande i Industri Energi.
Fagforeningsleder Leif Sande i Industri Energi ser lysere på fremtiden enn på lenge.
Foto: Inger Johanne Stenberg / NRKKrise, nedbemanning og omstilling har preget nyhetsbildet, men nå begynner noen av kuttene å gi resultater.
I snitt viser tall fra Rystad Energy at oljeselskapene klart å kutte prisen med 16 prosent for nye utbygginger.
Kostnadskutt avgjørende for nye prosjekter
–At vi lykkes med å få ned kostnadene er avgjørende for at vi skal kunne realisere nye prosjekter, sier informasjonsdirektør i Statoil, Bård Glad Pedersen.
Kostnadskutt er avgjørende ifølge informasjonsdirektør i Statoil, Bård Glad Pedersen.
Foto: Skibstad, Kent / NTB scanpixFør trengte de i snitt en oljepris på 70 dollar for å gå i null, nå er balansepunktet nede i 41 dollar.
Det er lavere priser fra leverandører, svak krone og bedre løsninger som får mye av æren. Men kuttene har en ende, og oljeanalytiker Thina Saltvedt ser den nærme seg.
– Man kan ikke fortsette å kutte i all evig tid. Leverandørindustrien skal ha betalt for det de leverer og. Og de begynner for alvor å kjenne presset, mener hun.
Dette er ikke bransjens eneste skjær i sjøen ifølge Saltvedt. Tilgang på arbeidskraft vil bli en utfordring tror hun.
Oljeanalytiker Thina Saltvedt mener det ikke kan kuttes for alltid.
Foto: Gunnar Sandvik / NRK– De som mister jobben vil jo finne andre jobber. Utfordringen når ting skyter fart igjen er "hvor skal man finne arbeidskraft".
Færre ønsker seg til oljen
Søkertallene til en del oljefag går ned både på videregående og høyskolenivå. Sande i Industri Energi er fornøyd med at det nå blir satt i gang prosjekter igjen, men er lite fornøyd med prosessen.
– Du kan ikke forlange at en ungdom som skal velge yrke velger en vei hvor han risikerer å få foten i ræva om et par år. De har hatt for lite is i magen.
Det er ikke Statoil enig i, selv om de og ser at det alltid er en risiko for å miste flinke folk.
– Det kan være en risiko for å miste kompetanse hvis man ikke er bevisst. Nå har vi vært det, og vi har jobba med både rekruttering av nyutdanna og lærlinger i denne nedbemanningsprosessen. Men dette er et ansvar både vi og hele industrien må ta, sier Glad Pedersen.