– Dette er en beskjed som vi helst ikke ville fått. Vi vet at året har vært utfordrende for flyselskapene, men vi hadde håpt i det lengste at vi fikk beholde denne ruta, sier lufthavnsjef på Sola, Leif Anker Lorentsen.
Lufthansa annonserte i dag at de legger ned flyruta mellom Stavanger og Frankfurt fra 25. oktober. Den har eksistert siden 2003, og hatt tre daglige avganger. Fra før er det kjent at Air France legger ned ruten mellom Stavanger og Paris.
– Dette var ikke bra. Frankfurt er et av de viktigste knutepunktene i Europa. For at regionen skal være attraktiv må det være lett og komme seg fra og til. Det er et veldig næringsstyrt rutetilbud, sier Harald Minge, administrerende direktør i Næringsforeningen i Stavanger-regionen.
- LES OGSÅ:
- LES OGSÅ:
Dyrere å fly sørover
Når Frankfurt og Paris forsvinner står fortsatt blant annet Amsterdam og London igjen på rutekartet. Stavanger er fortsatt den flyplassen med flest avganger til utlandet etter Gardermoen.
– Det blir mindre konkurranse og dermed gunstigere for de selskapene som har rutene akkurat nå. Det er kjempeviktig at de resterende rutene til Europa består, sier Minge.
– Jo flere tilbud, direkte eller via, jo bedre. Da er det mer variasjon og lavere priser. Vi må nok forvente at enkelte strekningen blir dyrere på grunn av et mindre tilbud, sier Lorentsen.
Tror ruta kommer tilbake
– Jeg tror tilbudet kommer tilbake. Enten ved at Lufthansa ombestemmer seg eller at noen andre selskaper kommer på banen, sier Minge.
Lufthavnsjefen håper det samme, og tror det at ruta forsvinner også kan være en mulighet for andre til å overta.
– Når Lufthansa trekker seg ut kan det være en anledning for andre til å satse. Det er store endringer i flyindustrien for tiden, så mye kan skje, sier Lorentsen.
- LES OGSÅ:
Mindre oljetrafikk
Flere av selskapene som flyr innom Stavanger har merket at færre flyr i jobbsammenheng i oljebransjen.
– Næringslivet har redusert antall reiser og lagt restriksjoner på hvilke billettyper de kjøper. Det betyr at selskapenes økonomi har blitt mer anstrengt og utfordrende. Vi fryktet at det kunne gå i en slik retning, sier Lorentsen.
– De tenker selvsagt på penger. De har jo ikke et nært forhold til Stavangerregionen. Men de må tenke langsiktig, og vi må forvente at de som driver forretning her forstår at tidene går opp og ned, sier Minge.