NRK Meny
Normal

Ble truet med pistol - skremt vekk fra jobben

Han har prøvd hardt, men drosjesjåføren klarer ikke å sette seg bak rattet igjen. En trusselepisode for halvannet år siden har satt dype spor.

Drosjesjåfør ved vinduet

Drosjesjåføren ønsker ikke å stå fram med navn, i frykt for at noen skal hevne seg for at han forteller historien sin.

Foto: Cecilie Berntsen Jåsund / NRK

27. mars 2013. Like etter midnatt. Drosjesjåføren plukker opp en kunde i Stavanger sentrum, i en drosjekø ved posten.

– Vi skal til Tjelta, sier passasjeren og setter seg i setet ved siden av sjåføren.

Bilturen til adressen er rolig. Passasjeren er trøtt og sover store deler av turen. Drosjesjåføren lar ham få slappe av – og er selv helt taus. Han tenker at mannen i 20-årene, som sitter ved siden av ham, skal få sove seg gjennom en stille og fin tur hjem.

Likevel får drosjesjåføren en uggen magefølelse. En intuisjon som får ham til å slå på videokameraet på sin egen mobiltelefon. Siste del av drosjeturen blir filma.

– Sånn. Nå er du hjemme.

Mannen i 20-årene sover i passasjersetet.

– Du må våkne. Vi er framme nå.

– Hei, kompis. Her er adressen, og du må betale for turen.

Etter hvert får drosjesjåføren liv i mannen, men han må gjenta spørsmålet om betaling.

Selv om sjåføren ser lommeboka i baklommen, sier mannen at han må inn for å finne penger.

Mannen kommer ut igjen med en pistol. Da trør drosjesjåføren på gassen, freser av gårde og ringer politiet.

mann truet med pistol

Mars 2013: Drosjesjåføren kontaktet politiet, som rykket ut med væpnet aksjon og pågrep mannen i hans leilighet.

Foto: Ronny Hjertås

Klarer ikke glemme

September 2014. Han sitter i sofaen hjemme. På føttene har han tøfler. Stua kjenner han godt, for her har han tilbrakt mye tid i løpet av de siste 18 månedene.

– Jeg klarer ikke å være drosjesjåfør mer. Selv om jeg prøver å glemme, klarer jeg det ikke, sier han.

Drosjesjåføren ønsker ikke å stå fram med navn, i frykt for at noen skal hevne seg for at han forteller historien sin. Han har bodd 13 år i Norge, men han bærer med seg den tsjetsjenske kulturen der hevntanken står sterkt. Det gjør ham ekstra utrygg.

Mannen som truet ham ble pågrepet i en væpna aksjon etter trusselepisoden i mars 2013. Drosjekunden ble funnet sovende hjemme i sofaen, med pistolen i hånda og mer våpen i leiligheten.

– Prøvde han å drepe meg, eller bare true meg? Det spørsmålet fikk jeg ikke ut av tankene den første tiden etterpå. Fortsatt tenker jeg mye. Episoden forandret meg, forteller sjåføren.

Fryktet hevnaksjon

I den første tiden etter hendelsen var han redd. Veldig redd. Han fryktet at mannen skulle komme til ham for å hevne seg. Han var bekymret for kona og deres tre små barn, men prøvde å skjerme dem så godt han kunne.

Drosjesjåfør i sofaen

Det er 18 måneder siden trusselepisoden skjedde, men fortsatt føler drosjesjåføren seg utrygg.

Foto: Cecilie Berntsen Jåsund / NRK

– Jeg fulgte barna mine på skolen i starten. Selv var jeg sykmeldt, og klarte ikke jobbe. Det var vanskelig å konsentrere seg, sier han.

Han fikk hjelp av psykolog, for å bearbeide tankene. Likevel tok det over et halvt år før han igjen satte seg bak rattet i en drosje. Planen var å prøve seg i jobb igjen i halv stilling. Kun på dagtid, aldri på kvelds- eller nattetid.

– Jeg opplevde det som tryggere å kjøre kunder på dagtid. Å jobbe på kvelden eller natten var uaktuelt, sier han.

Angsten slapp likevel ikke taket. Når en passasjer tok ned i lomma for å hente penger, kom redselen for at det var en pistol som kom opp.

I juni 2014 parkerte han drosjen for godt. Etter sju år som sjåfør.

– Jeg likte jobben min godt, og koste meg med å slå av en prat med kolleger når vi ventet på kunder. Episoden har ødelagt mye for meg, sier han.

Forstår klientens frustrasjon

Mannen, som ble pågrepet for truslene, var varetektsfengslet i noen få dager, og ble deretter satt fri. Saken er ikke ferdigbehandla hos politiet.

Drosjesjåføren er kritisk til at saksbehandlingen har tatt så lang tid. Nå ønsker han et punktum i saken, og håper på fortgang hos politiet. Han får støtte hos sin advokat.

– Dette drar ut i tid, og jeg har forståelse for at min klient er utålmodig, sier Benedikte Dalland, advokat i Legal.

Mina Kristin Rød, politiadvokat

Mina Kristin Rød er politiinspektør i Rogaland politidistrikt.

Foto: Jorun Vang / NRK

Hun har vært i kontakt med politiet flere ganger, for å presse på for å få en avslutning på saken.

– Jeg har fått inntrykk av at det nærmer seg, men håper at vi snart kan få klarhet i hva som blir bestemt hos politiet, om det blir henleggelse eller tatt ut tiltale, sier hun.

Lover et raskt punktum

Politiinspektør Mina Kristin Rød i Rogaland politidistrikt sier saken verken er forlagt eller glemt.

– Saken er ferdig etterforsket og er sendt over til jurist for vurdering, sier hun.

Mannen, som er pågrepet for truslene, har ikke erkjent forholdet overfor politiet.

– Det er en alvorlig sak som er anmeldt, og vi tilstreber intensitet i etterforskningene våre. Det hender det drar ut i tid på grunn av manglende ressurser. Det er ikke ideelt, sier hun.

Et nasjonalt mål for politiet er å ha en gjennomsnittlig saksbehandlingstid på 120 dager. Denne saken har tatt over 500.

– Trusler med våpen bør få en rask oppfølging. Dersom saksbehandlingen tar lang tid, kan det gå utover straffereaksjon og beviser, sier hun.

– Når kan drosjesjåføren forvente å få svar?

– Han kan forvente en snarlig vurdering, lover Rød.

Mange berusa kunder

Norges Taxiforbund har ingen statistikk over hvor mange sjåfører som blir truet eller utsatt for vold.

– Hver eneste helg rapporteres det i mediene om ubehageligheter mot drosjesjåfører: Folk som stikker fra regningen, er krakilske i bilen og lignende. Vi hører om rundt fem slike saker hver helg, og regner også med at det er store mørketall, sier forbundsleder Knut Thomassen.

Knut Thomassen

Knut Thomassen er leder i Norsk Taxiforbund.

Foto: Stian Skjerping

– Ingen annen yrkesgruppe har kunder som i så stor grad er ruspåvirket i kjøpsøyeblikket, legger han til.

Ønsker kameraovervåking

Alvorlige voldssaker skjer sjeldnere, ifølge forbundet. De antar ut ifra egen medieovervåking at antall voldssaker ligger på mellom fem og ti per år.

– Dette er sterkt beklagelig, og noe næringen tar på alvor. Det er fullt forståelig at en sjåfør kan oppleve det som vanskelig å fortsette å kjøre drosje etter å ha vært utsatt for trusler eller vold. Vi kjenner til flere hendelser der sjåføren har sluttet, sier han.

Nå ønsker de mer overvåking i bilene.

– Vi ønsker bedre adgang til kameraopptak i bilene, forutsatt at bare politiet kan åpne dem. Vi tror dette kan være forebyggende, i tillegg til å være bevismateriale, sier Thomassen.