– Forventningene var veldig store til at dette skulle bli noe skikkelig stort. Det var litt sånn Klondyke-feber.
Det forteller Sauda-ordfører Asbjørn Birkeland om starten på de historiske aktivitetene i Allmannajuvet.
– Gruvedriften var jo den første industrialiseringen av Sauda. Før det var det bare et bondesamfunn, sier han.
Verdensklasse
Nå kan det igjen bli Klondyke-stemning i juvet.
– Gjennom Zumthors medvirkning i dette prosjektet, så ligger dette i en verdensklasse, desidert, mener Per Ritzler, som er internasjonal sjef i Norske turistveger.
Les også:
Les også:
Installasjonene til den verdensberømte sveitsiske arkitekten Peter Zumthor består av tre bygg. Det er galleri, restaurant og utsiktsplattform. Det skal bli en turistmagnet på linje med Trollstigen.
– Det er et så fantastisk sted dette, og det har en så fantastisk historie. Vi vil foredle og gjøre det tilgjengelig, både historien og stedet, sier Ritzler.
Gruvehistorie
På mange måter var sinkgruvene i Allmannajuvet på slutten av 1800-tallet vuggen til Sauda-samfunnet. Når gruvehistorien skal opp i dagen, er det ikke spart på noe. Det har tatt seks år å få på plass installasjonene. Prislappen er på 175 millioner kroner.
– Det er brukt litt penger på dette, men vi er jo glade for at storsamfunnet bruker penger på kunst og kultur ute i distriktene. Når det havner hos oss, så er vi jo veldig stolte, sier ordføreren.
Han tror satsingen betyr mye for turismen i Sauda.
– Her får vi et produkt som vi kan markedsføre og bruke når vi får turister, sier Birkeland.
Nybrottsarbeid
Alt i Almannajuvet skal gjenspeile gruvearbeiderlivet. I restauranten kan gjestene får servert kraftkosten de som slet i gruvene spiste. Dessuten har lokale kvinner brukt lang tid på å lage autentiske plagg fra gruvetiden.
– Vi ble i utgangspunktet spurt av Peter Zumthor om vi var villige til å lage en del ting som kunne selges her, og som hadde tilknytning til gruvene, forteller suveniransvarlig Berit Fløgstad Berg.
Gruvesluskene var på mange måter pionerer, og det arbeidet som har pågått i Allmannajuvet de siste fem, seks årene, er også nybrottsarbeid.
– Det har aldri vært bygget noe slikt tidligere, og det er mange løsninger som aldri har vært prøvet før. Det er derfor det har tatt litt tid, men det får det ta når resultatet blir som det er, sier Per Ritzler.