Greenpeace bekymret for miljøsikkerheten etter oljekutt

Truls Gulowsen mener riggselskapet Transcocean burde ventet på bedre vær, eller dimensjonert utstyret for å takle vanskelig værforhold da de slepte riggen Winner mot Malta.

Møtte et kraftig uvær utenfor Skottland.

Natt til mandag 8. august grunnstøtte Transocean Winner nær Carloway på øya Lewis på Hebridene, der den fortsatt ligger.

– Denne hendelsen viser at oljenæringen ikke har kontroll på operasjoner som egentlig skulle vært ganske greie, sier leder Truls Gulowsen i Greenpeace Norge.

Truls Gulowsen

Leder Truls Gulowsen i Greenpeace Norge mener kostnadskutt i oljebransjen går utover sikkerheten.

Foto: Greenpeace Norge

Katastrofale konsekvenser

Natt til mandag 8. august grunnstøtte riggen Transocean Winner på vei fra Stavanger fra Malta. Slepet røk og riggen grunnstøtte nær Carloway på øya Lewis på Hebridene i Skottland, der den fortsatt ligger.

Greenpeace-lederen er bekymret for at kostnadskuttene i oljenæringen skal få katastrofale konsekvenser.

– Jeg er bekymret for at konstandskuttene skal gå utover miljøsikkerheten. Det er klart at en ikke kan kutte og på samme tid opprettholde samme miljøstandard, sier han.

Gulowsen mener riggselskapet burde ventet på bedre vær, eller dimensjonert utstyret for å tåle vanskelig vær, dersom en ønsket å ta risikoen med å slepe riggen i dårlig vær.

– Det skal ikke være et hendelig uhell at rigger sliter seg under sleping, eller at oljerigger velter under transport. Unngå situasjonen, eller forbered deg så det fungerer i praksis, sier han.

Vil ta ansvar

– Transocean jobber tett med lokale autoriteter og statssekretærens representant for maritim berging, Hugh Shaw, for å berge riggen så trygt og sikkert som mulig, skriver kommunikasjonssjef Pam Easton i Transcocean i en e-post til NRK.

Hun skriver at sjefsoperatør John Stobart i Transocean besøkte firmaets redningsoperasjonsenhet i Stornoway lørdag. Stobart besøkte stedet hvor riggen har grunnstøtt og deltok på et møte med lederne for redningsoperasjonen.

Ifølge Easton føler Transocean en forpliktelse overfor samfunnet i området hvor riggen grunnstøtte.

– Mange av oss kaller Skottland for hjemmet vårt. Vi har drevet forretninger med landet siden tidlig på 1960-tallet, og har planer om å fortsette med dette i mange år fremover, skriver hun.

– Vi er forberedt på å ta ansvar for konsekvensene av denne hendelsen, og setter pris på arbeidet som pågår for å berge riggen, skriver Easton.

Transcocean er gjort oppmerksomme på kritikken fra Greenpeace Norge, men valgte å ikke svare på spørsmål om dette.

Naturkrefter

Ifølge Gulowsen er dette den tredje riggen som får problemer på få år. Han nevner kantringen av oljeriggen utenfor Sakhalin i Russland i 2011, grunnstøting av boreriggen Kulluk utenfor Alaska i 2012, og nå Transocean Winner.

– Er dette en industri som ikke tar naturkreftene på alvor, spør han.

Kraftig uvær skal være årsaken til at slepet røk, og at det til nå har lekt ut 45.000 liter diesel fra riggen.

Både riggselskapet og ALP Marine har etablert kriseberedskap. Lokale myndigheter overvåker området med tanke på eventuell forurensing.

Det er mer enn 300.000 liter om bord i riggen. Britiske myndigheter frykter at mye kan ha lekket ut fra to ødelagte tanker.