– Det er trist. Det er ingen i flybransjen som synes dette er kjekt, sier flytekniker Roger Handeland i Norwegian Air Shuttle.
Han og kollegaene på Sola forbereder en hermetisk lukking av motorene i siste Boeing Dreamliner-flyet.
Til sammen ni Dreamlinere står parkert på Sola for tiden, sammen med tolv Boeing 737.
Når Dreamlinerne har stått stille i mer enn 180 dager, må motorene pakkes ekstra godt inn slik at de er beskyttet mot vær og vind.
– Vi gikk fra å være en flyplass med vanlig produksjon til å nærmest bli en flykirkegård. Det var ganske vanvittig å være med på, sier flyteknikeren.
Da kan motoren stå uten å måtte vedlikeholdes på samme måte som resten av teknikken og hydraulikken om bord.
Det samme vil senere bli gjort med 737-flyene.
– Det er verktøy for milliarder som står parkert her og ikke gjør en eneste tjeneste for verken samfunn eller selskap. Dette er en tragedie for flybransjen, men også for reiseliv og turisme, mener Handeland.
Fly parkert over hele landet
Til sammen 21 Norwegian-fly står på Sola. I tillegg er rundt 80 andre Norwegian-fly parkert, de fleste på flyplasser i Norge. Hvor mye det har kostet flyselskapet, er usikkert, men at det er dyrt er det liten tvil om.
– Et Boeing 737 MAX som står på bakken, slår ut med hele 278.000 dollar i tapte inntekter og løpende kostnader per dag! Norwegian har en «cash burn» per måned som ligger mellom 300-500 millioner kroner, selv om selskapet har de fleste ansatte i permisjon og bare 20-25 fly (av 150) i operasjon, sier analytiker Hans Jørgen Elnæs.
– Norwegian-flyene som står parkert på Sola er et trist syn. Dreamlinerne skulle fløyet amerikanske turister til Norge og norsk sjømat og andre varer ut i verden. 737-ene ville normalt gått i trafikk mellom byer i Norge, Skandinavia og resten av Europa, sier talsperson i Norwegian Christer Baardsen.
På Sola driver elleve ansatte med vedlikehold av de parkerte flyene sju dager i uka.
– Totalt jobber rundt 140 menn og kvinner med vedlikehold av flyene på Sola, Flesland, Gardermoen og Værnes.
Norwegian vil ikke kommentere hvor mye de taper på å ha flyene stående, og viser til sine tidligere uttalelser om økonomien i selskapet.
SAS vil selge – Widerøe flyr
Også SAS har parkerte fly. De håper å få solgt Boeing-flyene sine:
– Vi kun ett fly parkert innendørs på Sola, og drøyt ti på Gardermoen. De gjennomgår jevnlig vedlikehold for å sikre at de er klare til bruk eller salg, ettersom våre Boeing er i ferd med å fases ut, sier John Eckhoff, pressesjef i SAS Norge.
I Widerøe er situasjonen annerledes.
– Widerøe har klart å holde alle sine fly i lufta, og har ingen parkert på grunn av pandemien, sier kommunikasjonssjef Catharina Solli.
Siste oppstart på lenge
Siden mars er flymotorene startet opp med jevne mellomrom mens flyene har stått parkert. Dette er en del av vedlikeholdet.
Men etter at motorene nå er forseglet, går det lenge til flytekniker Roger Handeland og kollegene får høre lyden igjen.
– Alle flyselskapene gjør sitt for sikkerheten, så passasjerene kan være trygge at flyene er godt tatt vare på mens de har stått på bakken, sier han.