Hopp til innhold

Får penger til rassikring allerede neste år: – Tidenes julepresang

Ap, Sp og SV ble mandag ettermiddag enige om å sette av penger til å rassikre en av Norges verste veier allerede neste år.

Steinras på riksvei 13

Det har blitt kalt en av Norges verste veier. Nå bevilger Ap, Sp og SV penger over statsbudsjettet slik at rassikringen kan starte allerede i 2022. Her fra ras 28. oktober, like utenfor området som nå skal rassikres.

Foto: Magnus Stokka / NRK

– Jeg er utrolig glad og lettet på vegne av alle de som kjører den rasfarlige vegen hver eneste dag, sier stortingsrepresentant Ingrid Fiskaa (SV).

Etter å ha forhandlet i rundt to uker ble i dag regjeringspartiene Ap og Sp enige med SV om neste års statsbudsjett.

I det ligger en gladmelding for Suldal kommune i Rogaland.

Partiene har nemlig satt av 65 millioner kroner til oppstart av tunnelprosjektet Lovraeidet – Rødsliane på riksvei 13.

Det var her det store raset gikk 28. oktober i år.

Tidenes julepresang

Det betyr at oppstart for prosjektet blir allerede neste år.

– Dette må være tidenes julepresang for Suldal. Det var en skikkelig god presang å få nå før jul, sier ordfører i Suldal, Gerd Helen Bø (Sp).

Veien har vært en verkebyll for lokalbefolkningen i mange år. Den har blant annet blitt kåret til en av Norges farligste veier, og senest 28. oktober gikk det et stort ras langs veien.

Gerd Helen Bø

Ordfører i Suldal, Gerd Helen Bø, kaller det tidenes julepresang.

Foto: Magnus Stokka / NRK

Den forrige regjeringen foreslo i Nasjonal Transportplan for 2022–2033 at det skulle settes av 200 millioner kroner til strekningen i første seksårsperiode og 696 millioner i den siste perioden.

Oppstarten var satt til å foreløpig være i 2026.

Nå er det imidlertid flertall på Stortinget for å bevilge penger til oppstart allerede i 2022.

Stein på Riksvei 13

Det har vært flere ras ved riksvei 13 de siste årene. Dette er fra juli i år.

Foto: Privat

Ferdig i 2026?

Samarbeidspartiene forklarer at detaljene rundt oppstarten må avklares, men det er ingen tvil om at prosjektet vil stå klart lenge før det som opprinnelig var planlagt.

– Jeg regner med at det vil ta fire-fem år å få bygget denne tunnelen, sier Bø.

Det har gått flere ras langs riksvei 13 i Suldal de siste årene. Fiskå i SV er klar over at det er andre utfordringer langs veistrekningen.

– Det er en god start, men vi vet det gjenstår mye arbeid. Dette må vi også sette i gang raskest mulig, sier Fiskaa.

– Slipper å gå med angst

For Suldal-samfunnet betyr dette veldig mye.

– Nå vil det bli mye tryggere for alle å ferdes langs denne veien. Og du kan slippe å gå med angst for å ta denne turen, sier Bø.

– Hvordan skal dette feires nå?

– Nå skal jeg hjem å virkelig kose meg med denne nyheten, sier Bø.

LES OGSÅ: