Det er første skoledag på Bryne ungdomsskole, men ikke bare for elevene.
Det er også første skoledag for den ferske kontaktlæreren for 8A, Sondre Maudal.
– Det er spennende. Jeg tenker på hvordan elevene reagerer på meg, sier han.
Men drømmen om å bli lærer har ikke alltid vært like stor. Maudal har nemlig omskolert seg fra elektriker til lektor.
– Jeg ble mer moden, og visste at jeg heller ville jobbe med folk. Da tenkte jeg at å være lærer hadde vært fint.
Ungdommen vil ikke bli lærere
En kjapp spørrerunde i klasserommet avslører at det ikke er mange av elevene som ønsker å gå Maudal sine fotspor.
– Jeg er litt usikker, men jeg vil bli billionær eller politi, sier Eik Riskedal.
– Hva med lærer da?
– Nei, svarer eleven raskt.
Medelev Milto Jabessa har også planen klar. Han forteller til NRK at han vil være komiker.
– Jeg vil ikke bli lærer. De er ikke gode på «jokes».
For femte året på rad falt søkertallene til lærerutdanningene i 2024.
Tallet på førstevalgssøkere til lærerutdanningene gikk i år ned med 4,2 prosent.
Regjeringen er godt kjent med utfordringen. I vår la de frem en strategi for rekruttering til lærerutdanningene.
– En sjelden solskinnshistorie
At færre vil bli lærere merker også rektor på Bryne ungdomsskole, Elin Djuve Gjerstad.
– Færre søker på stillingene, sier hun.
Desto mer gledelig er det å ha med seg en ny kollega på laget med fagbrev og lærerutdanning.
– Det er helt fantastisk. Vi har elever som trenger praktiske fag. Og vi elsker å bruke de sidene med dem, skryter rektor stolt.
Utdanningsforbundet jubler over Sondre Maudals valg om å omskolere seg til lærer.
– Dette er en sjelden solskinnshistorie. Her har han tatt det valget på tross av at han kunne tjent bedre som elektriker, sier Elin Djuve, leder i Utdanningsforbundet Rogaland.
- Fylkeskommunen vil forby hodetelefoner på skolen, det synes elevene er for strengt.
Ønsker kraftig lønnshopp
Djuve skulle gjerne sett at flere valgte å bli lærere, men det er ikke en enkel jobb når lønna ikke er konkurransedyktig, mener hun.
– En lærer bør tjene like mye som sammenlignbare grupper i privat sektor, tenker jeg. En masterutdannet i privat sektor har 200.000-300.000 over en lærerutdannet master, sier Djuve.
På Bryne ungdomsskole har de full lærerdekning, men det er ikke en selvfølge. Hver femte lærer i norske skoler ufaglærte, ifølge Utdanningsforbundet.
40.000 personer med lærerutdanning jobber ikke i skolen. Og søkertallene er halvert siden 2019.
– Det er uten tvil en krise, konstaterer hun.
Men Sondre Maudal har ikke latt seg skremme av negativ omtale og lavere lønn. Han ser fram til gode ferieordninger og kjekke dager i klasserommet.
– Jeg ser mange folk som smiler. Og så får jeg jo mest sannsynlig følge dem i tre år, så det blir kjekt å se på utviklinga, sier han.
- Mye skal læres på skolen. Pernille, Tuva og Sanna synes den analoge klokka er vanskelig å lære seg.
Velkommen til dialog hos NRK. Siden du er pålogget andre NRK-tjenester så slipper du å logge inn på nytt her, men vi trenger ditt samtykke på våre brukervilkår for dialog på nett