NRK Meny
Normal

Garanterer åpning av Jærbanen til Gladmat

De omfattende utbedringene på Jærbanen er nå i ferd med å bli ferdigstilt. 85 meter perrong er blant annet utbedret til en prislapp på 35 millioner kroner.

Snart åpner Jærbanen

VIDEO: Det er enda en del som skal gjøres før gjenåpningen, men byggeleder Edmund Birkeland lover at de skal være klare på tiden som er lovet.

– Mandag 20. juli klokka 04.18 på morgenen er deadline. Da går det første toget, så det ser bra ut, sier byggeleder Edmund Birkeland.

Togstrekningen mellom Stavanger og Bryne har vært stengt i nesten én måned, og arbeidere har jobbet dag og natt for å komme i mål innen fristen.

Henning Lode

Henning Lode (t.h) og Edmund Birkeland gleder seg til gjenåpning av Jærbanen.

Foto: Mari Friestad / NRK

Ble så lei at hun flyttet

Miriam Løvbrekke

Miriam Løvbrekke ble lei av buss for tog.

Foto: Eirik Gjesdal / NRK

Fem uker er satt av til å bygge nye togperronger, både på Klepp og Øksnevad stasjon. I tillegg blir den 60 år gamle kjøreledningen bytta ut. Imens er all trafikk stansa mellom Stavanger og Bryne, og hver eneste passasjer må fraktes på annet vis. Miriam Løvbrekke er en av dem.

– Det blir en del når du skal frem og tilbake. Jeg skal fra endestasjon til endestasjon, så det blir et stykke, sier Løvbrekke.

– Hvordan er det?

– Det tar mye tid, så det blir mye tid til lesing, men til slutt så endte jeg opp med å flytte, for det blei så mye. Det blir kjedelig til slutt, sier Løvbrekke.

Mens passasjerene begynner å bli utålmodige, jobbes det for fullt for å klare å holde fristen.

Magne Nordgård i jernbaneverket.

Magne Nordgård i jernbaneverket.

Foto: Mari Friestad / NRK

På et rom i Sandnes møtes alle som skal få prosjektet i havn minst to ganger i uka. Alt er i rute, ifølge prosjektleder Magne Nordgård i jernbaneverket.

– Det er ganske mange aktører i sving som jobber for å utnytte tiden når togene ikke går, sier Nordgård.

Klepp stasjon

Klepp stasjon har fått et ansiktsløft.

Foto: Mari Friestad / NRK

Mye å glede seg til

Og toga skal stå stille i elleve dager til. Når alt er klart - kan hvert enkelt tog frakte dobbelt så mange passasjerer som i dag. Men Jernbaneverket forstår at publikum begynner å bli lei.

– Det er mange som har gitt uttrykk for at de ikke er helt fornøyde, men skal vi få til noe, så må vi dessverre gjøre det på denne måten, sier Henning Lode i NSB.

Ifølge byggeleder Edmund Birkeland er det verd ventingen.

– Det som var her ifra før av var ikke så mye å være stolt av, men nå blir det en veldig oppgradering. Når NSB nå får muligheten til å kjøre doble togsett så kan de doble kapasiteten på de reisende enkelte avganger, så det er et stort fremskritt, sier Birkeland.