Hopp til innhold

Galopperende galskap i Stavangeren

En rekke av Stavangers fremste komikere tar mennesketyper og situasjoner på kornet. Men «Håndverkerne» blir vel masete etter hvert som galskapen tar overhånd, mener vår anmelder.

Håndverkerne

'Håndverkerne' går litt over styr, mener NRK Rogalands anmelder. På bildet ser du Sølvi Håland (f.v.), André Hageseter, Pål Hjelm og Marko Kanic.

Foto: Dag Magne Søyland

Gunnar og Elsa drømmer om et nyoppusset, strøkent hjem. I alle fall er det Elsas drøm – for Gunnar er oppussingsprosjektet allerede på god vei til å bli et mareritt når «Håndverkerne» starter på Stavangerens scene.

Gjenkjennelige klisjeer

For hjemmet deres er inntatt av selve ur-klisjeen av en gjeng håndverkere. De tar pauser halve dagen, de går hjem når det passer dem, de snakker i mobilen i stedet for å jobbe, de ødelegger mer enn de reparerer, de oppdager stadig nye feil som fører til en uendelig rekke utsettelser og større og større regning – og de er selvsagt hellig overbeviste om sin egen fortreffelighet.

Det er ikke snilt mot håndverkerstanden, men så er heller ikke «Håndverkerne» særlig snill med de andre karakterene. Likevel er både de og situasjonene gjenkjennelige for de fleste. Ikke minst huseiernes følelse av maktesløshet, av å være i håndverkernes vold, og ikke vite helt når de kommer, og hva de egentlig holder på med i hjemmet ditt.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Håndverkeren

Det er mye galskap i forestillingen 'Håndverkerne' på Stavangeren.

Foto: Dag Magne Søyland

Heldig overføring til Stavanger

Hvordan huseierne Gunnar og Elsa takler frustrasjonen, skal ikke røpes her, bare at galskapen og dramatikken er strekt økende, og at en motorsag spiller en rolle her så vel som i en kjent film fra 1970-tallet.

«Håndverkerne» er skrevet av danske Line Knutzon, og hadde premiere på Det Kongelige Teater i København i 2008. Pål Mangor Kvammen har oversatt stykket og tilpasset det stavangerske forhold. Det har han hatt en heldig hånd med. Forflytningen til Stavanger virker naturlig og ikke påtrengende, og henvisninger til aktuelle forhold – som for eksempel den katolske kirkens ferske skandaler – flettes elegant inn i handlingen, mer som små hint enn prangende utropstegn.

Gode typer og treffende replikker

På scenen står en rekke av Stavangers fremste komikere. Per Inge Torkelsen og Sigrun Eriksen spiller huseierne Gunnar og Elsa. Ellers møter vi blant andre Rune Bjerga, Pål Hjelm, Hans Petter Jørgensen og Kristian Arntsen. De skaper en gjeng morsomme typer, og tar en rekke situasjoner og karaktertrekk på kornet.

Det beste ved ”Håndverkerne” er nettopp en heldig blanding av skuespillere med trening og evne til å skape raske skisser av ulike mennesketyper, og et manus med treffende replikker og karakteristiske situasjoner.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Håndverkeren

Her blir Per Inge Torkildsen 'avslørt' av Sigrun Eriksen.

Foto: Dag Magne Søyland

Går litt over styr

Likevel blir ikke ”Håndverkerne” i Stavangeren en helt vellykket forestilling. Før pause blir det litt for lite framdrift og for mange digresjoner. I andre akt dynges det derimot på med dramatiske hendelser, slik at det blir for mye på for kort tid. Da skrus også både tempo og lydstyrke opp flere hakk, og det blir noe masete og hektisk over forestillingen.

Når galskapen tar overhånd går altså forestillingen noe over styr. Før det har ”Håndverkeren” litt av hvert å by på av morsomme øyeblikk og mennesketyper mange kan kjenne igjen – i nabolaget, på arbeidsplassen eller i slekta – og kanskje til og med litt i oss selv…