Hopp til innhold

Frykter for matfylket Rogaland

Matfylket Rogaland taper terreng, og kan miste statusen som landets matfylke hvis ikke regionen skjerper seg, sier Greater Stavanger-sjef, Jan Soppeland.

Gladmat 2012

Gladmatfestivalen er god markedsføring for Matfylket Rogaland, men noen må gjøre jobben resten av året også, mener Soppeland.

Foto: Anders Fehn/NRK

– Hvis noen fra Oslo, fra riksmediene eller ukebladene skal ringe til dette matfylket. Hvor ringer de da? Vi mangler et felles ansikt utad som kan være telefonsvarer. Det skulle vi gitt ansvaret til noen for å være, sier Jan Soppeland administrerende direktør i Greater Stavanger.

Jan Soppeland

Jan Soppeland er administrerende direktør i Greater Stavanger.

Foto: Greater Stavanger

For å redde Rogalands status som matfylke trengs en matkjendis som minner om Arne Hjeltnes-som kan være matfylket Rogalands ambassadør, mener han.

Måltidets hus på Ullandhaug er regionens fremste matinstitusjon, men kan ikke bære markedsføringsansvaret.

– Måltidens hus er en nasjonal satsning, og har ikke noe ansvar for å markedsføre Rogaland. Vi savner et sted å ringe til som kan vise mulighetene, bredden og alt som finnes i matfylket Rogaland, sier han.