Hopp til innhold

Frykter at offshorearbeidere kan bli drept i forbindelse med evakuering

Ved ulykker eller nestenulykker på plattformer vil livbåter som ikke er gode nok bli brukt til evakuering, mener Petroleumstilsynet og flere fagforeninger. Nå kommer det strengere regler, men ikke alle er enige i at de er gode nok.

Livbåtar på Gjøa

Norsk olje og gass frykter at alle nesten livbåter må byttes ut. Disse er fra Gjøa-plattformen og er noen av de nyeste på norsk sokkel.

Foto: Erlend Blaalid Oldeide / NRK

Roy Erling Furre

Roy Erling Furre i fagforbundet Safe.

Foto: Odd Rune Kyllingstad / NRK

– Vi har hatt flaks. Det har vært nære på veldig mange ganger, sier Roy Erling Furre i fagforbundet Safe.

Det er tilfeldig at ikke offshorearbeidere har måtte evakuere i livbåter som ikke holder mål.

– Du har hatt store dramatiske hendelser som nær ble storulykker. I de tilfellene var det veldig nære på at man evakuerte. Ved Snorre A og Gullfaks C var det rett før at de ble droppet. Hadde det skjedd med de båtene man hadde da kunne det vært en katastrofe på toppen av det hele, sier Furre.

Livbåt ble smadret i 2005

I juni 2005 ble en livbåt sluppet en plattform på Veslefrikk-feltet, 32 meter ned på en stille havoverflate. Båten fikk store sprekker, omfattende skader og taket ble trykket inn.

Hendelsen utløser omfattende videre testing av livbåtene på norsk sokkel, og siden det har bransjen og myndighetene jobbet for å få nye og bedre regler.

Oljearbeidere har foreløpig aldri blitt evakuert ved bruk av livbåter på norsk sokkel. De oransje livbåtene har aldri blitt sluppet fra dekk med mennesker inni, men hvis helikopter og båter er forhindret er det eneste vei vekk om noe skjer.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

Livbåt på oljeplattform i Nordsjøen

Eldre livbåt på oljeplattform i Nordsjøen.

Foto: Sigurdsøn, Bjørn / SCANPIX

Øyvind Midttun, pressekontakt i Petroleumstilsynet

Øyvind Midttun, pressekontakt i Petroleumstilsynet.

Foto: Petroleumstilsynet
Maiken Ree

Maiken Ree, informasjonssjef med ansvar for HMS i norsk olje og gass.

Foto: Norsk olje og gass

– Målet vårt er at nye regler skal tre i kraft fra 1. januar 2015. Det er gjort et godt stykke arbeid med en god del av livbåtene, men det er fortsatt en del arbeid som gjenstår, sier Øyvind Midttun i Petroleumstilsynet (Ptil).

– Vi tror at det forslaget til regelverk som Ptil nå kommer med er godt nok. Det vil gi oss den sikkerheten vi trenger, sier Furre.

Mener forslaget er for dyrt

Men både arbeidere og tilsynet møter motstand fra bransjeforeningen norsk olje og gass.

– Vi stiller oss negative til utkastet til forslaget for nytt regelverk. sier Maiken Ree, informasjonssjef med ansvar for HMS i Norsk olje og gass.

De mener det ikke er godt nok vurdert hvilken nytte man får for prisen det koster å bytte ut hele livbåtparken.

– Det forslaget som ligger til grunn slik utkastet er i dag vil kunne koste i verste tilfelle 60 milliarder kroner. Det er hele tiden viktig å ha i mente en kost-nytte vurdering når man innfører denne type endringer. Sånn som vi ser det så er ikke dette vurdert i forslaget, sier hun.

Vi mener at svakheter og feil som avdekkes ved livbåter må tas på alvor. Men dette ivaretas i dag på en god måte innenfor eksisterende regelverk, legger hun til.

Mener næringen er avhengig av oppgradering

– Vi registrerer at Norsk olje og gass ikke ønsker å bruke penger på dette, men vi tror at næringen er avhengig av det for at arbeiderne skal ha tillit til at det er trygt å jobbe her, sier Furre.

Både Safe og Petroleumstilsynet tror summen som kommer med regelendringer blir betydelig mindre enn det Norsk olje og gass kommer med.

Furre frykter et verst tenkelig scenario, som han mener er fullt sannsynlig.

– Det verste som kan skje er at man får en nødevakuering i forbindelse med brann eller gassutblåsning eller tilsvarende når det er dårlig vær. Da kan folk bli drept i forbindelse med evakueringen, sier han.

Livbåt på Valhall-plattformen

Livbåt på Valhall-plattformen.

Foto: BP