Frustrert over ubrukte sykkelmillioner

Skjalg Omdal i Syklistenes Landsforening hevder Stavanger har latt være å bruke mesteparten av sykkelmillionene som ble satt av. Nå har de sendt over ei egen liste med forslag til hva pengene kan brukes til

Skjalg Omdal

Skjalg Omdal er lite begeistret over Stavanger kommunes sykkelpolitikk, og kaller tiltakene kosmetiske.

Foto: Anders Fehn / NRK

– Skal Stavanger bli sykkelby nummer én i Norge, må kommunen ta brukerne på alvor, sier Skjalg Omdal, leder av Syklistenes Landsforening i Sør-Rogaland.

Han har ikke latt seg imponere over kommunens sykkelsatsing. Kommunen satte av 60 millioner kroner i løpet av en treårsperiode for å få flere til å sykle, men mesteparten av pengene står fortsatt urørt.

– Her føler jeg at de ikke forstår våre medlemmers behov og ønsker. Vi spiller inn konkrete saker innimellom, og er interessert i å få på plass de store linjene, sier Omdal.

Krever tiltak

Sykkel-servicestasjon i Sørmarka

En servicestasjon for sykkel i Sørmarka er blant tiltakene kommunen har gjort, men Omdal i Syklistenes Landsforening kaller grepene kosmetiske.

Foto: Johan Mihle Laugaland/NRK

Nå har foreningen sendt over ei lang rekke forslag til tiltak som de mener sykkelmillionene kan brukes til. Uværsskur til sykkeltraller utenfor barnehagene, sykkelbru over Gandsfjorden og sikring av konkrete sykkelruter er bare noen av de mange forslagene syklistene har presentert for kommunen.

– For to år siden var det hovedruta mot Tasta og Tungenes, som vi har påpekt flere ganger at det må gjøres noe med. Kommunen sa den gang at ruta var en prioritert sak. Den er fortsatt ikke gjort noe med, og den er livsfarlig å sykle på, sier Omdal.

Roar Børresen leder sykkelsatsingen til Stavanger kommune, og forstår Omdals frustrasjon.

– Jeg forstår at de er utålmodige, og det er vi også. Vi ønsker mer enn noen å få fortgang på de prosjektene som er i gang, sier Børresen.

– Ingen farlige kryss

Forrige uke ble Stavangers første servicestasjon for syklister satt opp. Noen grusveier er blitt asfaltert, men syklistene etterlyser større forbedringer.

– Når vi ser på oversikten over det de har gjort i forbindelse med den ekstra satsingen, er det bare kosmetikk som presenteres. Det er så få tiltak som går på sykkelstier, fjerning av sykkelfeller og vanskelige stier, sier Omdal.

– Vi hører på det de har å si og flere hos oss har lest denne lista. Allerede i løpet av 2015 kan vi realisere flere av punktene. Vi har også en viktig rolle med å informere de som ikke sykler, om de fine sykkeltraseene våre, sier Børresen.

Han mener at Stavanger er en trygg sykkelby.

– Det finnes ikke et farlig kryss i hele regionen. Dersom du sykler forsiktig og bruker bremsene der det er behov for det, går det veldig fint å komme seg gjennom alle kryss i Stavanger, sier Børresen.