Hopp til innhold

Frp: – Motorvei er et godt klimatiltak

Stortingspolitiker Roy Steffensen mener motorveisatsing og miljømål er en fin kombinasjon. Med bedre motorveier skal klimautslippene halveres.

Roy Steffensen på tur fra Sola til Oslo

–Med mer motorvei når vi miljømål, mener stortingspolitiker Roy Steffensen (Frp).

Foto: Odd Rune Kyllingstad / NRK

Det ble lagt fram tanker for framtidens motorveier, samt en miljøstrategi, da transportetatenes forslag til Nasjonal transportplan (NTP) ble lagt fram i dag. Utslippene fra personbiler skal halveres fram mot år 2030.

– Dette henger godt i sammen. Hvis vi kjører på beine strekninger i jevn hastighet, reduseres utslippene per kilometer som kjøres. Motorvei er et godt klimatiltak, sier Roy Steffensen (Frp).

Han påpeker at det ikke er veiene som forurenser i seg selv, men kjøretøyene på veien.

Geir Pollestad (sp) i spørretimen.

Geir Pollestad vil klekke ut en strategi, sammen med de andre på rogalandsbenken, for å få flere samferdselspenger til Rogaland.

Foto: Ruud, Vidar / NTB scanpix

– Teknologien spiller på lag. Dagens biler slipper ut langt mindre, og hvis vi stimulerer til å bytte ut bilparken, kan vi nå miljømålene, sier Steffensen.

Dobbeltspor-start i 2026

Det var forslag til Nasjonal transportplan (NTP) for årene 2018 til 2029 som ble presentert i dag. Åtte milliarder på sykkelveier, og at det blir dyrere å kjøre elbil er blant forslagene til Jernbaneverket, Kystverket, Statens vegvesen og Avinor.

Dette er kun faglige innspill, og nå skal planen behandles av politikere. Stortinget skal om ett års tid vedta den endelige Nasjonal transportplan.

– Planen er dårlig nytt for Rogaland. Vi har nå en formidabel oppgave foran oss for å kjempe gjennom våre prosjekter, sier Geir Pollestad (Sp).

Han mener bevilgningene til samferdsel må øke betydelig dersom viktige prosjekter i fylket skal realiseres, og mener det er få lyspunkt i planen sett med rogalandsbriller.

– Arbeidet med dobbeltsporet Jærbanen ligger svært dårlig an. Her er det snakk om byggestart i 2026. Dette mener jeg er altfor seint, sier han og etterlyser også penger til E134 og riksvei 13.

Fryder seg over sykkel-motorvei

Stavangerordfører Christine Sagen Helgø (H)

Christine Sagen Helgø (H)

Foto: Johansen, Carina / NTB scanpix

Stavanger-ordfører Christine Sagen Helgø (H) gleder seg over de prosjektene som ligger inne i planen for årene 2018–2029.

– Sykkelekspressvei mellom Sandnes og Stavanger er bra, Transportkorridor Vest ligger inne med høy ramme, og bymiljøavtalen er viktig for oss, sier hun.

Sagen Helgø etterlyser fullfinansiering av dobbeltspor fra Sandnes til Nærbø, samt prosjektering til Egersund.

– Nå må vi kjempe sammen for det vi mener skal prioriteres for Rogaland, sier hun.

Geir Sigbjørn Toskedal

Geir Toskedal (KrF)

Foto: Bøe, Torstein / NTB scanpix

Sjokkert over manglende maritim satsing

– Jeg ble veldig i stuss over det som kom fram innen maritim satsing. Det ble pekt på hvor store mulighetene er ved å flytte gods fra vei til sjø, men at det var bra å opprettholde dagens nivå. Det er ikke satsing i det hele tatt, sier Geir Toskedal (KrF)

Han mener dette er kritisk for Rogaland som kystfylke.

– Transportåra til sjøs er så viktig for oss, men også for hele kysten opp til Nord-Norge, sier han.

Her får du et sammendrag av hva forslaget til Nasjonal transportplan betyr for Rogaland:

Dette betyr forslaget til ny Nasjonal transportplan for rogalendingene.