Hopp til innhold

Frp vil skrinlegge planene om rushtidsavgift

Trafikken på motorveien mellom Sandnes og Stavanger er kraftig redusert morgen og ettermiddag, viser nye tall fra Statens vegvesen. – Rushtidsavgift er det siste regionen trenger nå, mener Frp.

Video Vil ha lågare fart på motorvegen

Det er stadig færre biler på veiene på motorveien mellom Stavanger og Sandnes, særlig i rushtiden.

Foto: Nyhetsspiller

– Det siste vi trenger nå i vår region er økte kostnader for næringslivet og økte kostnader for dem som må ned i lønn eller eventuelt mister jobben, sier varaordfører i Sandnes Pål Morten Borgli (Frp).

Han mener det er fullt mulig å reverse den planlagte rushtidsavgiften på Nord-Jæren.

Pål Morten Borgli

Fremskrittspartiets varaordfører i Sandnes Pål Morten Borgli mener det er fullt mulig å reverse den planlagte rushtidsavgiften på Nord-Jæren.

Foto: ODD RUNE KYLLINGSTAD / NRK

– Det er feil å straffe de som er helt avhengige av bilen på den mest prekære tiden av døgnet. Så opplever vi nå en situasjon i vår region der trafikken er på kraftig retur. Da er det i alle fall feil tidspunkt å innføre rushtidsavgiften på, sier Borgli.

Mindre rush i rushtiden

Det er stadig færre biler på veiene på Nord-Jæren, særlig i rushtiden.

Trafikken på morgen og ettermiddag toppet seg i 2012/2013 og har gått jevnt og trutt ned siden det.

I fjor passerte i snitt vel 4 200 biler på E39 ved Auglendshøyden mellom klokken sju og åtte om morgenen.Det er rundt 400 færre enn for tre år siden, en reduksjon på nesten ni prosent.

Rushtrafikken på Auglendshøyden

Auglendshøyden

Antall biler mellom sju og åtte

Antall biler mellom 15 og 16

2012

4608

5531

2013

4297

5547

2014

4259

5397

2015

4211

5382

Den samme tendensen viser seg ved målepunktet på E39 på Forus. Her var antall biler i rushtrafikken i fjor rundt fem prosent lavere enn i toppåret 2013.

Tallene NRK har innhentet fra Statens vegvesen er gjennomsnitt for alle dager hele året. Dermed er også lørdager og søndager inkludert. Det kan bety at reduksjonen i rushtrafikken på hverdagene er enda større enn tallene viser.

Færre jobber, færre biler

NRK fortalte sist uke at trafikktallene fra 2015 viser nedgang på det meste av Nord-Jæren. I løpet av en gjennomsnittlig arbeidsdag passerte 900 færre biler Forus sammenlignet med 2014.

Det siste vi trenger nå i vår region, er økte kostnader for næringslivet og økte kostnader for dem som må ned i lønn eller eventuelt mister jobben.

Pål Morten Borgli om rushtidsavgift

Overingeniør i Statens vegvesen, Ingve Lygre Undheim, mener konjunkturnedgangen med økende arbeidsledighet er en av flere årsaker.

Ingve Undheim

Overingeniør på Plan- og forvaltningsseksjonen i Statens vegvesen, Ingve Lygre Undheim mener at konjunkturnedgangen med økende arbeidsledighet er en av flere årsaker til færre biler på veiene.

Foto: Kaj Hjertenes / NRK

– Statens vegvesen, fylkeskommunen og kommunene jobber for å få flere til å velge miljøvennlige transportformer. Vi håper at dette er en medvirkende årsak og vil vedvare, sier Lygre Undheim.

Mulig å snu

– Jeg håper at de som har ivret for å innføre rushtidsavgift nå ser at dette blir en kostnadsutfordring for folk flest. Jeg opplever og at næringslivet skriker etter enda bedre rammebetingelser. Jeg håper og tror at vi klare å få en endring på dette, sier Borgli.

– Er dette noe Fremskrittspartiet kommer til å gjøre noe med politisk?

– Ja, vi følger selvfølgelig situasjonen nøye. Kanskje noen vi si at målet er nådd ved økte bompenger. Nedgangen skyldes tidene her i regionen, og ikke de politiske grepene som er gjort på avgiftssiden, mener Borgli.