NRK Meny
Normal

Frp bruker helikopter i valgkampen

Fremskrittspartiet bruker helikopter for å tiltrekke seg oppmerksomhet fra bilistene som står i kø. I morgenrushet denne uka flyr de over Nord-Jæren med spørsmålet "Er du lei kø?" på et flagrende banner.


Frp-helikopter

Fremskrittspartiet bruker helikopter for å tiltrekke seg oppmerksomhet fra bilistene som står i kø.

Foto: Mathias Oppedal / NRK

– Vi hadde et banner der det stod: Er du lei kø? Stem Frp. Vi har fått en del tilbakemeldinger fra folk som stod i kø og så det banneret og sier at "Ja, vi skal stemme Frp", sier Roy Steffensen fra Fremskrittspartiet til NRK.

Det var ingen tilfeldighet å legge helikopter-stuntet til nettopp bilistene som stanger i kø på motorveien.

Roy Steffensen

Roy Steffensen fra Fremskrittspartiet mener det er viktig å bruke nye virkemidler for å få fokus på bilkøene på Nord-Jæren.

Foto: Frp

– I Rogaland står vi og stamper i de samme køene. Vi har gjort det i de siste valgperiodene. Det er en av de største utfordringene vi har i regionen. Da må vi bruke forskjellige virkemidler for å få fokus på det temaet, mener Steffensen.

– Frp er et «gi blaffen-parti»

Torfinn Ingeborgrud fra Miljøpartiet De Grønne er ikke overraskende lite begeistret for dette virkemiddelet i valgkampen.

– Alle vi andre vi prøver å få ned klimautslippene. Frp bryr seg ikke om det. Det forteller at Frp er et "gi blaffen-parti", sier han.

Ingeborgrud er opprørt over at Frp prioriterer å sende helikopter opp i luften for å sanke stemmer.

Torfinn Ingeborgrud

Torfinn Ingeborgrud fra Miljøpartiet De Grønne liker dårlig at Fremskrittspartiet bruker helikopter i valgkampen.

Foto: Ståle Frafjord

– Noe helikopterflyvning er nødvendig, for eksempel luftambulansen. Men her er det snakk om å fly med helt unødvendige formål. Det er ikke nødvendig å fly rundt for å vise fram en plakat og i tillegg slippe ut flere tusen kilo CO2 pga. det, mener Ingeborgrud.

– Bilene i kø forurenser mer enn helikopteret gjør

– Jeg tror at alle de bilene som står i kø forurenser mye mer den timen, enn det helikopteret gjør, svarer Roy Steffensen

Timeprisen på 17 000 kroner for å reklamere i luften, mener Frp-politikeren er vel anvendte penger:

– Mye penger på kort tid, er det jo. Men totalt sett bruker vi mye mindre på reklame enn det vi har gjort ved tidligere valg. For eksempel har vi kuttet ut reklamene på busskurene. De kostet nesten en halv million kroner. Vi har frigjort en del midler og prøver å tenke annerledes og gjøre ting som vi gjerne kan få blest om, slik som dette helikopterstuntet, sier Steffensen.