Hopp til innhold

Framtidens lærere tar sommerskole for å bli digitale

STAVANGER (NRK): Etter koronautbruddet har lærernes digitale kompetanse blitt enda viktigere. Avgangsstudenter i Stavanger utsatte sommerferien for å lære mer om digital undervisning.

Heidi Brandt Wendelborg (lektor) og Anne Nandini Tengesdal (lærer) skal undervise elever fra høsten av.

Heidi Brandt Wendelborg (lektor) og Anne Nandini Tengesdal (lærer) skal undervise elever fra høsten av.

Foto: Jeanette Bjermeland Midbøe / NRK

Hjemmeskole og digital undervisning fikk en ny betydning i norske skoler denne våren. Mens mange lærere akutt fikk hevet sin digitale kompetanse, måtte landets kommende lærere fullføre utdanningen hjemmefra.

Derfor inviterte Universitetet i Stavanger (UiS) til sommerskole for lærerstudentene. Målgruppen var avgangsstudenter som trer inn i yrket fra høsten.

– Jeg vil si jeg er nokså digital, og jeg kan litt fra før. Likevel er det veldig positivt at vi nå får skikkelig opplæring og innføring fra folk som kjenner programmene og verktøyene vi bør kunne, sier Anne Nandini Tengesdal, nyutdannet grunnskolelærer og en av sommerskoleelevene.

Anne Nandini Tengesdal har akkurat fullført lærerutdanningen ved Universitetet i Stavanger. Hun mener den digitale utviklingen er positiv.

Anne Nandini Tengesdal har akkurat fullført lærerutdanningen ved Universitetet i Stavanger. Hun mener den digitale utviklingen er positiv.

Foto: Jeanette Bjermeland Midbøe / NRK

– Teknologi er ikke farlig

Sommerskolen er det Didaktisk digitalt verksted ved UiS som står bak. Prosjektleder Paolo Haaland Scarbooci sier det er behov for nye måter å tilrettelegge undervisningen på når skolene stenger.

Prosjektleder ved Didaktisk digitalt verksted (DDV), Paolo Haaland Scarbooci, har jobbet som medielærer siden 1991, og mener teknologien byr på muligheter man bør ta i bruk.

Prosjektleder ved Didaktisk digitalt verksted (DDV), Paolo Haaland Scarbooci, har jobbet som medielærer siden 1991. Han mener teknologien byr på muligheter en bør ta i bruk.

Foto: Jeanette Bjermeland Midbøe / NRK

– Det har vi sett denne våren. Digital undervisning handler ikke bare om det som ligner videokonferanser på Teams. Vi må være kreative og tenke utenfor boksen.

Scarbooci understreker at man ikke må frykte teknologien, men heller se mulighetene den byr på.

– Vi er alle nybegynnere i teknologien, og vi kommer nok alltid til å være det. Likevel er det viktig å skape kultur for at vi sammen må løse oppgaver og finne nye kreative løsninger på utfordringene verden stiller oss ovenfor.

Digital uteskole

Sommerskolen varer i én uke, og skjer stort sett på nett. Tirsdag sist uke var et unntak. I par fikk studentene lære mer om hvordan digitale verktøy kan brukes – også i uteskolen.

Naturfag og skattejakt kombineres gjennom verktøyet "TeachOut".

Naturfag og skattejakt kombineres gjennom verktøyet «TeachOut».

Foto: Jeanette Bjermeland Midbøe / NRK

Tengesdal var tolv år da hun fikk sin første mobiltelefon.

– Den gang var det sent, sier hun lattermildt.

Studenten mener det har vært en stor utvikling i klasserommet siden hun gikk på grunnskolen.

– På barneskolen hadde vi overhead, men i dag bruker man smartboard med flere kule funksjoner. De fleste elevene har også Chromebook, så man lærer på en annen måte i dag. Nå er alt digitalt, og det tror jeg er en positiv utvikling.

I uteskolen fikk studentene teste appen TeachOut. Studentassistent Markus Barkved mener slike verktøy gjør undervisningen lettere for lærerne og kjekkere for elevene.

Studentassistent ved DDV Markus Barkved, mener skolen kan gjøres mer interessant ved bruk av digitale verktøy.

Studentassistent ved DDV Markus Barkved mener skolen kan gjøres mer interessant ved bruk av digitale verktøy.

Foto: Jeanette Bjermeland Midbøe / NRK

– Vanligvis må læreren være med på rebus, men nå kan man følge elevene ved hjelp av kartet i appen. Dersom noen beveger seg på ville veier, kan man sende en melding og få eleven inn på rett spor igjen, sier Barkved.

Til høsten begynner Tengesdal som kontaktlærer i tredje klasse. Hun ser fram til å bygge videre på sin digitale kompetanse.

– Framtidens klasserom er et godt klasserom der man kan prøve nye verktøy og metoder i undervisningen. Det er utrolig spennende å tenke på hvor denne utviklingen er om bare ti år, sier Tengesdal.