Transportkorridor vest skal koste to milliarder kroner, og arbeidet med firefeltsvegen blir trolig startet opp allerede i 2016.
– Nå ser vi at det har vært for mye stykkevis og delt planlegging når det kommer til vei. Vi vil derfor nå gi en klar beskjed til Statens vegvesen og kommunene om at vi må tenke nytt og kutte ned på planleggingstiden til blant annet Transportkorridor vest, sier Geir Pollestad, statssekretær i Samferdselsdepartementet, til NRK.no.
Den nye firefeltsvegen skal gå fra Sømmevågen ved flyplassen på Sola, forbi Risavika og til E-39 på Harestad i Randaberg.
Egne felt for buss og tungtransport
Det planlegges at ett felt i hver retning på firefeltsvegen skal forbeholdes tungtransport og busser.
- LES OGSÅ: – Folk har for god råd til å reise kollektivt på Nord-Jæren
- LES OGSÅ: Melkebilen vil kjøre i kollektivfeltet
– Vi skal ikke bare bygge veg, men vi skal bygge smart og dermed få mer igjen for pengene, sier Pollestad.
Mye av vegen skal finansieres gjennom bompenger.
Næringslivet jubler for planene
Næringslivet vil spare titalls millioner kroner på den nye vegen.
– For næringslivet vil denne korridoren føre til mindre transportkostnader, sier Pollestad.
Tidligere har næringslivet samlet inn 15 millioner til Transportkorridor vest, og i dag jublet Jan Håvard Hatteland som er leder for transport og logistikk i NHO.
– Vegen betyr mye for regionen, sier Hatteland til NRK.no.