Hopp til innhold

FpU-formann: – Gå og kjøp deg en øl du også

FpU-formann Atle Simonsen oppfordrer på Facebook og Youtube til at du skal gå og kjøpe deg «en deilig, forfriskende, herlig, leskende Corona». Men denne gangen biter ikke rusforeningene på provokasjonen.

Atle Simonsen

I videoen som FpU har lagt ut på Youtube og Facebook, nyter partileder Atle Simonsen en øl mens han er på ferie i Spania.

I velkjent FpU-ånd prøver ungdomspartiet på nytt å teste grenser.

«En deilig, forfriskende, herlig, leskende Corona. Godt å nytes i sola, gå og kjøp deg en du også.», sier formann i Fremskrittspartiets Ungdom (FpU), Atle Simonsen, i en video som partiet la ut på Youtube og Facebook mandag:

Hensikten er blant annet å gi støtte til kollegene i Unge Høyre.

– Unge Høyre la ut et bilde på sin facebookside med et bilde av en øl, og sier at det bør være lov å drikke øl i parken. Det ble de politianmeldt for av Actis, sier Simonsen.

Actis er et samarbeidsorgan for frivillige organisasjoner på rusfeltet, som jobber med å redusere skadene ved bruk av alkohol, narkotika og pengespill.

– Det er så tåpelig. Det må være lov å omtale øl uten at det blir sett på som alkoholreklame. Skal de anmelde det hver gang et bilde av et ølmerke eller en ølboks blir lagt ut på Facebook, så får de travle fredager og lørdager fremover. Det viser bare hvor dumt dette er, fortsetter Simonsen.

– Da får de heller anmelde oss.

– Ikke alkoholreklame

Men det har ikke Actis noen planer om. I likhet med Simonsen, påpeker generalsekretær Mina Gerhardsen at FpUs video ikke er alkoholreklame.

– Så bommer Simonsen i dette forsøket. Dette er ikke reklame, og FpU-lederen bruker ikke alkohol til å selge et produkt eller budskap, slik vi oppfatter at Unge Høyre gjør med sin pils-i-parken-kampanje, sier hun.

Gerhardsen avviser at Actis har anmeldt Unge Høyre til politiet.

– Vi har meldt inn Unge Høyres som organisasjon til Helsedirektoratet. Det er nemlig Helsedirektoratet som forvalter alkoholloven, sier hun.

Fnyser av alkoholregler

Simonsen mener Actis viser «lite tiltro til at voksne mennesker». Han vil til livs det «alt for strenge lovverket rundt omtale av alkohol».

– Til og med inne på en pub er det ikke lov å ha ølmerker hengende på veggen. Har du gått ut på byen og inn på en pub, så er du ikke der for å drikke saft, for å si det sånn, sier han.

Og Gerhardsen svarer:

– Simonsen må gjerne mene at norsk lov er tull, men loven er til for en grunn, nemlig at vi vet at reklame virker. Alkoholforbruket har gått opp med 40 prosent de siste 20 årene og vi ser at skadene av ved alkoholbruk øker. Derfor bør vi holde på streng regulering, sier hun.

Simonsen påpeker på sin side at alkoholkonsumet har gått ned igjen med 10% siden toppåret 2008.