– Det er nesten så vi hører at de vokser, er vi helt rolige så hører vi det, sier Jone Wiig som står midt i blomkålåkeren sin på Orre i Klepp.
Det fine og varme været har gjort at begynnelsen av sesongen for norske grønnsaker er svært god.
– Etterspørselen etter norske grønnsaker er økende, og etter koronaen har den økt veldig. Kundene vil ha lokalproduserte og ferske grønnsaker, sier Wiig.
Han begynte å skjære blomkål for to uker siden, og har mange sesongarbeidere i full sving. Han regner han med å kunne levere nok selv om etterspørselen øker.
– Forbruket i sommer vil øke. Alle de som skulle vært i utlandet på ferie skal spise seg mette på hytta eller hjemme. Vi skal gjøre det vi kan for at de skal få nok mat.
Fra dopapir til grønnsaker
Coop distribuerer grønnsaker ut i butikkene, og de merker stor interesse for norske produkter.
Dag Ove Aksland, direktør region vest i Coop handel Norge
Foto: Erik Waage / NRK– Da Norge ble stengt på grunn av korona, gikk det i dopapir, boksmat og langtidsholdbare bakervarer. Etter påske så vi at det dreide seg over på mot frukt og grønt. Der vi vokser aller mest nå, er i frukt- og grønt-kategorien, sier Dag Ove Aksland, regiondirektør i Coop handel Norge.
Aksland utelukker heller ikke at ønsket om en sommerkropp i badebukse og bikini får folk til å velge mer grønnsaker enn vanlig.
Mer salat mindre blomkål
Men strålende sommervær er ikke bare bra for grønnsaks-produsentene. Når gradestokken kryper opp mot 30 grader, står vi mindre på kjøkkenet og tilbereder matvarene.
Morten N. Andersen – Daglig leder GrøntProdusentenes Samarbeidsråd (GPS)
Foto: Jeanette Brun– Vi merker et sug etter norske grønnsaker, men det går mer i salater enn i grønnsaker som må kokes på de varmeste dagene, sier daglig leder i GrøntProdusentenes samarbeidsråd, Morten N. Andersen.
Økt etterspørsel etter norske grønnsaker kan også ha en sammenheng med at kantiner og restauranter i ferd med å åpne igjen, mener Andersen.
– Fantastisk sesong
Grossisten Bama som leverer grønnsaker og frukt ut til butikkene, merker også en økt etterspørsel etter norske produkter.
Pia Gulbrandsen er direktør kommunikasjon og samfunnskontakt i Bama
Foto: Pressefoto / Bama– Norsk-sesongen så langt er helt fantastisk. Bøndene står virkelig på om dagen, og kundene våre selger alt vi kan få tak i. Salater, tomat og agurk er eksempler på norske grønnsaker det går veldig mye av om dagen, sier direktør for kommunikasjon og samfunnskontakt i Bama, Pia Gulbrandsen.
Hun mener folk tydelig er mer bevisste på å kjøpe norsk mat, noe hun synes er veldig hyggelig, og tror kommer til å bli en vedvarende trend.
Og det passer produsenten Jone Wiig bra. Med sine 80.000 blomkål i åkeren, regner han med å levere ferske grønnsaker helt fram til jul.