Hopp til innhold

Forteller ikke lenger når kinofilmen går

Kinoene i Stavanger, Trondheim og Kristiansand har sluttet å oppgi i avisannonsene når filmene skal vises. Målet er å lede kundene over på egne nettsider og apper.

Kinoannonse

Hvilke filmer som går, men ikke når de går, forteller kinoannonsen i Stavanger Aftenblad.

Foto: Faksimile

– Dagens eldre, de fleste av dem, er også på nett, og bruken av apper øker kraftig, sier kinosjefen i SF Kino i Stavanger, Frode Nilsen.

Det holder å finne klokkeslett for filmvisningene der, mener han. SF Kino nylig sluttet å trykke klokkeslett og sal i avisannonsene, slik de har også har gjort i Trondheim og Kristiansand. Og målet er å få folk til å lete digitalt etter informasjonen de mangler.

– Dette gjør vi fordi SF har lansert sin nye app der folk kan få informasjon om filmene som går, velge tidspunkt, sete og kjøpe billett med mobilen, sier han.

70 prosent av kinogjengerne er under 35 år

Store Hollywood-produksjoner trekker stadig mange mennesker til de mørke salene her i landet, og 70 prosent av kundene er under 35 år. Ifølge Nilsen kjøper de fleste kjøper billetten på nett, og skaffer seg informasjon der.

Og digitaliseringen gir også kinoene mer fleksibilitet.

– Noen filmer går bra, noen går dårlig, og vi vil ha mulighet til å gjøre endringer i programmet og være mer fleksible. Også derfor fjernes klokkeslett fra papirannonsene, sier film- og markedssjef i Trondheim Kino, Eli Gjerde.

– Vi får et bedre, mer relevant program. Og det er kostnadsbesparende og mindre arbeid for oss og avisene, legger hun til.

Kino

For å få programmet for kinosalene i Stavanger må du på nett eller møte opp på kinoen.

Foto: Inger Johanne Stenberg / NRK

Tror avisannonsene forsvinner om få år

Filmer som går på dagtid, som babykino og matinéforestillinger spesielt retta mot et eldre publikum, blir fortsatt annonsert med klokkeslett i avisene, og Eli Gjerde er ikke med på at de som leser papirannonser blir behandla som annenrangs kunder.

– Det er ikke slik at avisannonser ikke har verdi. Vi vil være synlig overalt, men vi må vurdere hvordan vi bruker tiden og ressursene våre, sier hun.

Kinosjefen i Stavanger er ikke like overbevist om avisannonsenes rolle.

– Jeg tror det er et tidsspørsmål før vi slutter helt å annonsere der. I løpet av to-tre år er de nok borte, sier Nilsen.