– Sprekkene gikk tvers over hele veggen her, og bortover og oppover her. Dette er typiske skader som følge av at huset har ristet, sier Eldar Haram.
Det har tatt tid, men nå er skadene på huset reparert. Haram viser fram en tykk bunke papirer. Han mener han har brukt 100 arbeidstimer på å kjempe om erstatning fra Statens vegvesen.
Han mener den ærverdige murboligen på Eiganes i Stavanger fikk flere skader som følge av arbeidet med Ryfast-tunnelen i fjor. Men Vegvesenet var uenig og ville ikke betale erstatning.
Haram gikk derfor til forsikringsselskapet. De konkluderte – stikk i strid med Vegvesenet – med at sprekkene trolig var et resultat av Ryfast-arbeidet, og tilkjente ham 228.000 kroner i erstatning.
– Elendig.
Det er det eneste Haram vil si på spørsmålet om hvordan han føler han har blitt behandlet av Statens vegvesen.
- LES OGSÅ: Han mener Ryfast-bygging ødelegger huset
302 klager fra beboere
Vegvesenet har per i dag fått 302 klager på skader på eiendom som følge av arbeidet med landets største vegprosjekt Ryfast.
I tolv av disse tilfellene har Vegvesenet kommet fram til at tunnelsprenging er årsak til skadene, og derfor betalt erstatning.
Men det er trolig langt flere som – i likhet med Haram – har fått skader.
Forsikringsselskapet hjalp
Gjensidige har fått krav fra cirka 30 husstander i Stavanger som følge av Ryfast-sprengingen. I alle disse tilfellene konkluderte Vegvesenet at Ryfast ikke var årsak til skadene.
- LES OGSÅ: Første turen gjennom historisk tunnel
SR-Bank har fått inn seks saker der beboere mener Ryfast har forårsaket skader på huset, primært eiendommer på Eiganes og Hundvåg. I minst tre av disse SR-Bank betalt erstatning.
If forsikring har betalt erstatning til i alle fall tre husstander på grunn av Ryfast.
Orka ikke ta kampen mot Vegvesenet
Eldar Harams nabo, Erling Kaspersen, fikk også sprekkskader på fasadene på sitt murhus, og på peisen inne. I motsetning til Haram gikk han rett på forsikringsselskapet, som senere kom og ordnet skadene.
– Hvorfor gikk du ikke til Vegvesenet først?
– Vi hørte at bare et fåtall har fått erstatning fra dem. Å være den lille mann mot Vegvesenet virket fåfengt, sier Kaspersen.
Avviser kritikk
Prosjektleder for Ryfast, Gunnar Eiterjord, avviser at Vegvesenet er for strenge i sine vurderinger knytta til erstatning.
– Jeg kan ikke se at vi kunne gjort det på en veldig mye bedre måte. Vi har gjort en grundig tilstandsvurdering av mange tusen bygg før vi begynte å gjøre noen ting som helst.
- LES OGSÅ: Se det siste smellet i Ryfast
Underveis i anleggsarbeidet har vegvesenet registrert hvilken påkjenning omgivelsene har blitt utsatt for. Deretter har et firma med eksperter på bygningsteknikk gjort sine vurderinger. Statens vegvesen beklager at noen føler seg dårlig behandlet.
– Jeg skjønner at noen skuffet for at de ikke får medhold i sitt krav, men jeg håper at de klarer å skille mellom det, og om de eventuelt har fått en behandling de ikke synes er grei.