– For å få flere til å sykle, bør vi lage ritt for elsyklister, sier Erlend Kristensen.
Det finnes hundrevis av sykkelritt i Norge, men ingen for elsyklister. Nå vil elsykkelentusiasten Kristensen at det skal være egne konkurranser for dem som sykler med elektrisk hjelpemotor.
– Det er jo helt spesielt når det gjelder elsykler at det per i dag ikke er konkurranser. Det hemmer utviklingen av dette fantastiske, miljøvennlige kjøretøyet. I all annen idrett og motortransport er det konkurranser, og det er det som driver fram de beste kjøretøyene, sier Kristensen.
Lukkede baner
Loven sier at motoren på elsykler kun skal drive sykkelen opp til 25 kilometer i timen. Kristensen mener at elsykkel burde bli en egen sport på lik linje med andre motorsporter, der det også skal være lov å trimme motoren til å kjøre over fartsgrensa.
- LES OGSÅ: Elsyklet opp monsterbakken fra Lysebotn
- LES OGSÅ:
– Du kan ha ritt for lovlige elsykler, og et eget ritt for elsykkel på lukkede baner for å utvikle sykkelen. Du kan håndtere sykkelen i stor fart, som i andre motorsporter, mener Kristensen.
Advarer mot ulykker
– Jeg veldig skeptisk, og tror det hadde blitt for mange trimmede sykler som går alt for fort. Det hadde fort gitt problemer for andre trafikanter, og stygge ulykker. Disse syklene er jo ikke dimensjonerte for høy fart. De har ikke bremser som en moped eller en motorsykkel, sier Marton Digernes, leder av Bryne sykkelklubb.
Han tror slike konkurranser kan være farlig, og frykter at elsyklistenes konkurransesykler fort ville havne ute på veien. Han vil heller ha elsyklistene over på vanlig sykkel.
– Det burde helst vært enda mer kontroll fra myndighetene på disse syklene, som det blir stadig flere av, sier han.
– Formel 1-biler går fort, men man kjører jo ikke slike biler på vanlige veier. Det er en myte at det er farlig. Det er ikke farlig hvis du kjører kontrollert, mener elsyklist Kristensen.
- LES OGSÅ:
- LES OGSÅ: