Over 700 foreldre svarte på undersøkelsen, og 10 prosent av disse følte seg misforstått og ikke ivaretatt av skolen, skriver Stavanger Aftenblad.
– Det er viktig at foreldrene våger å være tydelige i møtet med skolen når de har vanskelige ting de ønsker å ta opp, sier universitetslektor Elsa Westergård ved Universitetet i Stavanger.
Hun har forsket og skrevet doktorgrad om emnet etter å ha blitt kontaktet av foreldre som ikke følte seg ivaretatt i vanskelige situasjoner.
Bekymringsfullt
Westergård er bekymret over resultatene og understreker at foreldresamarbeid i skolen er en svært viktig arena når man jobber for at eleven skal fungere både faglig og sosialt.
– Begynnende erting kan bli til mobbing, barnet som før var litt urolig og gjorde litt mye ut av seg, kan utvikle en svært negativ utagerende atferd. Derfor er det viktig å få til et godt samarbeid som kan ta tak i bekymringsmeldinger fra foreldre tidlig, sier hun.