Hopp til innhold

Barn er helt usikra på bussen: – Sitter med hjertet i halsen

Foreldre er kritiske til at det ikke er mulig å sikre små barn om bord på bybussene. – Sikringskrava er ikke gode nok, sier Vegvesenet.

Busser ut setebelte

Markus Kristaps Lietvaitis Anderson sitter på fanget til storesøster, den eneste sikringen han har er hennes armer rundt livet.

Foto: Marthe Kindervaag / NRK

To år gamle Markus liker godt å ta buss. I dag skal han til Stavanger sentrum med moren og søsknene sine.

Han ser ut vinduet, peker og smiler.

Men mor er bekymra.

– Jeg er redd for hva som kan skje hvis bussen må bråbremse, sier Agne Lietvaityte.

Barn uten sikring på buss

Markus Kristaps Lietvaitis Anderson sitter på fanget til sin 11 år gamle storesøster Marija Abramaviciute. Ved siden av dem sitter storesøster på 13 år, Liepa Abramaviciute. Alle sammen uten setebelte.

Foto: Marthe Kindervaag / NRK

Lietvaityte reiser alene med fire barn. Bussen kjører i 50 kilometer i timen.

Krasjer de nå vil det bli som om Markus og familien hoppet fra 10-meteren uten vann i bassenget.

– Dette er i veldig stor kontrast til hvordan vi sikrer barna i bilen, sier Lietvaityte.

Barn uten sikring på buss

– Jeg er redd for at bussen plutselig må bråbremse, da kan ungene slå seg, sier Agne Lietvaityte.

Foto: Marthe Kindervaag / NRK

Fritatt fra regelverket

Det er 33 år siden det ble påbudt å sikre barn om bord i bil. Før det døde rundt 100 barn i trafikken hvert år – nå er det nesten ingen.

Men på bybussen som Markus og familien sitter på er det ingen muligheter til å sikre passasjerene, hverken store eller små.

Bybusser er fritatt fra regelverket som krever setebelter og godkjente bilstoler til barn under tre år.

Det gjør at foreldre føler seg utrygge når de tar med barna på bussen.

– Vi må ta buss for å komme oss dit vi skal. Men jeg sitter med hjertet i halsen, sier Solveig Alice Johansen.

Barn uten sikring på buss

– Det føles ikke trygt å ta buss når det ikke er mulig å sikre barna forsvarlig, sier Solveig Alice Johansen. Her er hun med sine to døtre: Tilia Johansen i midten, Emily Elise Johansen til høyre, og deres venninne Zara Demirbas til venstre.

Foto: Marthe Kindervaag / NRK

Vegvesenet vil endre regelverket

I 2021 ga Samferdselsdepartementet Statens vegvesen i oppdrag å vurdere regelverket for setebelte på bybussene.

Les også: Vegvesenet vil innføre påbud om å bruke setebelte på bybuss

Svein Hanssen, bussjåfør, boreal, tillitsvalgt fellesforbundet
Svein Hanssen, bussjåfør, boreal, tillitsvalgt fellesforbundet

– Vi vet at setebelte er det enkleste og mest effektive tiltaket for å få ned dødstallene i trafikken, sier Anette Hauge, seniorrådgiver i Statens vegvesen.

Anette Hauge er seniorrådgiver i Statens vegvesen.

Seniorrådgiver Anette Hauge i Statens vegvesen.

Foto: Statens vegvesen

Men for Markus og andre barn under tre år, vil ikke en eventuell regelendring føre til en tryggere busstur.

De er for små til å bruke setebelte, og Vegvesenet vil ikke anbefale krav om godkjent sikringsutstyr for dem.

– Det var ikke en del av oppdraget vi fikk fra Samferdselsdepartementet denne gang, sier Hauge.

Men hun er enig med de bekymra småbarnsforeldrene i Stavanger.

– Sikringskrava for barn under tre år på buss er ikke gode nok.

Barn uten sikring på buss

Agne Lietvaityte sitter og passer på barnevognen hele turen. Oppi vogna ligger seks uker gamle Matejs Pauls.

Foto: Marthe Kindervaag / NRK

Trygg Trafikk: – Små barn er fritt vilt på bussene

Bybussene skal holde lav hastighet og kjøre i bynære strøk. Derfor har ikke sikringskrava vært like strenge som i trafikken ellers.

Det hender likevel at bussene kommer opp i 70 kilometer i timen.

Hauge i Vegvesenet forteller at bybussene er vurdert som trygge.

– Fremkommelighet er vurdert opp mot trafikksikkerhet for å få en grei balanse, sier hun.

Trygg Trafikk mener det er feil at busser er tryggere enn andre kjøretøy.

– Det skal bare en kraftig bråbrems til, så vil både barn og voksne kunne fyke frem og treffe passasjerene foran seg, sier distriktsleder Ingrid Lea Mæland i Trygg Trafikk Rogaland.

Ingrid Lea Mæland, Regionleder Trygg Trafikk Rogaland

Mæland er kritisk til at bybussene i Rogaland også brukes som skolebuss og at mange barn da ikke har en trygg skolevei slik som de har rett på.

Foto: Trygg Trafikk

Hun mener små barn er fritt vilt på bussene.

– Det er en myte at de er tryggere om bord i en buss enn ellers. Det er høy risiko å være usikra. Trafikksikkerhet blir ikke prioritert, det er fremkommeligheten som settes først, sier hun.

Foreldre savner egen sikring for barn

Ved busstasjonen i Stavanger er det mange foreldre som kommer reisende med små barn. Men småbarnsfar Jon Bjarne Leiknes har kjørt til byen i dag med sin familie.

– Hvis jeg tar buss med mine barn så kjenner jeg det i magen. Det føles ikke trygt.

Sikkerhetsbelte på buss

Via sin kommunikasjonsavdeling skriver Samferdselsdepartementet dette i en e-post: Denne saken gjelder en forskrift som Samferdselsdepartementet har myndighet til å endre. Den trenger ikke innom Stortinget for å vedtas.

Foto: Marthe Kindervaag / NRK

Leiknes savner både setebelte og egen sikring for barn under tre år.

– Jeg skulle ønske det var bilstoler om bord for de yngste barna, sier han.

Samferdselsdepartementet viser til at forslaget om regelendring er til behandling. De ønsker ikke å kommentere denne saken, heller ikke sikringskrava for barn under tre år.

Regelendringen har vært til behandling siden oktober 2021, men departementet ønsker ikke å opplyse om når de regner med å være ferdige.