NRK Meny
Normal

Vondt under trening

Vondt i korsryggen er en vanlig plage når man har begynt å sykle. Det viktigste er at man tar hensyn til smerten, men ikke gir opp treningen av den grunn.


Sykkel (Illustrasjonsfoto)
Foto: colourbox.com

Sykling i Lofoten Insomnia Race
Foto: Johannes Strand

Mange begynner å få vondt i nakke og rygg etter at sykkeltreningen trappes opp. Dette er helt vanlig, forteller kiropraktor Bjarte Ravnås.

- De fleste kommer inn med smerter i korsryggen. En vanlig nybegynnerfeil for syklister er at sykkelen ikke er riktig stilt inn og at man ikke klarer å slappe skikkelig av når man sitter på sykkelen. Dette kan man raskt rette på.

Slik stiller du inn sykkelen riktig

Forebygging

Skal man sykle langt, for eksempel Nordsjørittet, er det viktig med sterke muskler i mage og rygg.
- Ikke hopp over styrketreningen, den får du god bruk for når du skal ut på langkjøring. Øvelsene krever lite, både av utstyr og tid. En stor terapiball og 10 minutter hver dag er en god start, sier fysioterapeut Elisabeth Heigre.

Slik trener du styrke med ball

Muskelplager

Den største årsaken til plager i ryggen ligger ofte i musklene. Smertene kjenner man helst om morgenene eller når man har sittet en stund. Får du vondt, kan det være lurt å ta det rolig en periode mens du intensiverer styrketreningen. Alternativ trening kan også hjelpe.

- Gå en tur i skogen, ulendt terreng gjør underverker for ryggen. Svømming og alternative bevegelser kan også hjelpe, sier Heigre.
Hun anbefaler å opprettholde treningen. Å sitte i ro og vente på at plagene gir seg skal man ikke gjøre. Det viktigste er å holde seg i aktivitet.

- Ikke tren hvis det gjør vondt. Lytt til kroppen, og finn øvelser som er mulige å gjennomføre.

Søk hjelp

Akutte smerter kan kjøles ned med en ispose. En pose frosne erter gjør også nytten. Men det er viktig å ikke kjøle ned det vonde området lengre enn ti minutter om gangen.

Er smertene vedvarende kan et varmt bad hjelpe. Det gjør at musklene slapper av og mykner opp.

Kvinne blir massert hos fysioterapeut
Foto: Scanpix / Scanpix

- Hvor mye smerte skal en tåle før en søker hjelp?
- Når en starter med en ny aktivitet skal en jo kjenne det. Men dersom smertene vedvarer flere dager etter aktiviteten og smertene gir begrensninger i bevegelsen kan det være mer enn muskelstølhet og vondt. Da kan det være lurt å ta kontakt med en fysioterapeut, kiropraktor eller lege.