NRK Meny
Normal

Varelevering skaper problemer i gågatene

Med knapp tid til å levere gods til butikkene i Stavanger sentrum, oppholder varebilene seg for lenge i gågatene. Dette går ut over fotgjengere som vil nyte en bilfri bykjerne.

Trafikktrøbbel i gågatene i Stavanger

Med knapp tid til å levere gods til butikkene i Stavanger sentrum, oppholder varebilene seg for lenge i gågatene. Dette går ut over fotgjengere som vil nyte en bilfri bykjerne

– Vi har utfordringer med at det forekommer vareleveranse etter tidene som gjelder for gågatene. Det vil si etter klokken elleve på formiddagen, sier daglig leder i Stavanger Sentrum AS, Cecilie Christ.

Varelevering til sentrumsbutikkene kan skje mellom seks og elleve på formiddagen. Etter elleve skal gågatene være helt bilfrie. Problemet er bare at de aller fleste butikkene åpner klokken ti. Dette gir sjåførene en knapp time på å levere alle varene.

Cecilie Christ

Daglig leder i Stavanger Sentrum AS, Cecilie Christ, mener at varebiler som kjører utenfor tidsrommet truer både gågatenes sikkerhet og attraktivitet.

Foto: Inger Johanne Stenberg/NRK

– Det er problematisk for sikkerheten, først og fremst. I tillegg er det bylivet i sentrumskjernen vi ønsker å løfte frem som en attraksjon. Bilferdsel i gågatene ødelegger for den delen, sier Christ.

Hun legger til at Stavanger Sentrum AS stadig får inn klager fra fotgjengere som mener at varebilene hindrer ferdselen i gågatene.

Rekker aldri å levere varer i tide

Det er ikke bare fotgjengere og Stavanger Sentrum AS som fortviler over situasjonen. Sjåførene som leverer varer til sentrumsbutikkene mener at tidsrommet ikke er stort nok. Bring-sjåfør Thomas Haukali, opplever å ikke rekke fristen for varelevering hver eneste dag.

– Det er veldig frustrerende. Jeg føler at de som har bestemthet her ikke forstår hvordan vi har det. Når butikkene åpner klokken ti, sier det seg selv at vi ikke rekker å gjøre oss ferdige innen klokken elleve, sier Haukali.

Han håper at tidsrommet kan utvides til klokken tolv. Også ansatte i sentrumsbutikkene reagerer på bilferdselen i gågatene. Flere erfarer at personbiler tar seg til rette, i tillegg til varebilene.

– Personbilene har ikke noe her å gjøre. Med mindre ferdselen er knyttet til vareleveranse, skal ikke de bilene kjøre her. Jeg blir forbanna, sier Henrik Andresen, som er en av dem som jobber i sentrumskjernen.

Christ har derimot ikke registrert klager fra fotgjengere som mener at det er privatsjåførene som forstyrrer aktiviteten i gågatene.

Stavanger sentrum

Sentrumskjernen i Stavanger består for det meste av gågater. Stavanger Sentrum AS vurderer automatiske pullerter for å hindre bilferdsel.

Foto: Magnus Stokka

Vil utvide tidsrommet

Stavanger Sentrum AS har kartlagt situasjonen for å finne tiltak som kan gjøre det bedre for både sjåførene og fotgjengerne. Christ tror utvidelse av tidsvinduet kan være løsningen, mot at reguleringene håndheves strengere enn i dag.

– Hvis det tillates å kjøre inn med gods frem til klokken tolv, er det faktisk bilfritt i tidsrommet etter tolv. Vi har sett på muligheten for å fysisk avgrense gågatene med automatiske hev- og senkbare pullerter. Slik kommer man ikke til etter tolv, sier Christ.

26. mai ble en person påkjørt utenfor Sølvberget i Stavanger sentrum. En 32 år gammel mann kom i klem mellom en lastebil og en personbil. Hendelsen skjedde i 12-tiden, en time etter tidsrommet for bilferdsel i gågatene.