Mange har ikke fått utbedret skadene de fikk, og andre har ikke fått full dekning for utgiftene. I et forlik som de aksepterte muntlig, ble dette lovet. Astrid Marie Olsen i Sauda sitter tilbake med en regning på 50.000 kroner som hun ikke får dekket.
- Jeg trodde det var advokatene som skulle arbeide med dette her. Ikke jeg.
Får ikke hjelp
Tannlegepasientene som ble påføret store skader etter å ha fått skrudd kunstige tenner inn i kjevene av tannlege Johan Nyborg i Haugesund, sliter med å få reparert skadene. Forliket de aksepterte etter anbefaling fra advokatene, har ikke sikret hverken behandling eller økonomisk dekning for behandlingen. Pasientene føler seg sviktet.
- Det har vært vanskelig hele denne tiden, forferdelig vanskelig. Vi har gjennomgått så mye med denne tannlegebehandlingen og alt det det har medført. Jeg trodde at vi skulle få den gode hjelpen hos advokatene. Nå føler jeg at vi ikke får den hjelpen vi skal ha, og jeg vet ikke hva jeg skal gjøre for å få ut det jeg har tilgode, sier Astrid Marie Olsen.
Får ikke avtalen
Hverken Astrid Marie Olsen eller de andre, over 100 tannlegeofrene, som sa ja til forliket fikk noen gang lese eller tilsendt forliket. De ble bare muntlig orientert etter at forliket var inngått med motparten som var forsikringsselskapene og staten.
-Jeg har spurt om å få sendt forlikspapirene, men jeg får ikke noe svar på det. Nå har jeg sluttet å ringe til advokaten. Jeg har ringt så mange ganger til kontoret og på hans private mobiltelefon, og de sier de skal ringe igjen, men det gjør de ikke.
Følte seg presset
Men hvordan kunne så mange akseptere en forliksavtale de aldri hadde sett eller lest? Karen Blikra Olsen leder støtteforeningen for tannlegeofrene.
- Mine medlemmer har fortalt meg at når dette ble lagt fram for dem var alternativet en rettssak som kunne pågå i fire-fem år, saksomkostninger og diverse. Jeg føler, og det har også disse pasientene gitt uttrykk for, at de følte seg presset til å akseptere. De var ikke klar over hva avtalen innebar. Det var ingen som var klar over det. Ingen har sett avtalen, sier Karen Blikra Olsen
- Har fått det som er nødvendig
Ola Lunde er advokaten som nå møter massiv kritikk fra sine klienter. Han blir anklaget for å ha inngått et forlik på deres vegne som de ikke har godkjent, og som de ikke har fått innsyn i, og som de i etterkant opplever som lureri.
- Det er ukjent for meg at pasientene, eller klientene, føler seg lurt. Det er en situasjon jeg ikke kjenner igjen. Det har vært omfattende problemer underveis i forhold til behandlingen og hva som dekkes og ikke dekkes. Det har vi jobbet daglig med, både advokat Kvande og jeg.
- Hva sier du til at ingen av klientene har avtalen?
- Vi har hatt kontinuerlig møter med disse klientene. Det er en helt kort forliksavtale som bare sier at de skal få dekket alle utgifter til reparasjon. Klientene har etter min oppfatning fått det som har vært nødvendig. De har fått en meget god, solid orientering fra vår side.
- Ikke skriftlig?
- Dette er en kort forliksavtale som klientene har vært kjent med. De som har bedt om å få den har fått den, sier advokat Lunde.
Astrid Marie Olsen har spurt advokaten mange ganger om å få avtalen.
- Han svarer at ja, jeg skal få det. Men jeg får det ikke.
Sa nei til forliket
Rundt omkring sitter mange tannlegeofre etter Johan Nyborg sin implantatbehandling, som ikke vet om de får behandling, om behandlingen blir god nok eller om de får dekket utgiftene, fordi de ikke kjenner innholdet i forliket. Karen Blikra Olsen var den eneste som sa nei til forliket.
- Kravet var at en skulle frafalle alle rettigheter til å gå til søksmål mot tannlege Nyborg, mot forsikringsselskapet og mot staten.
- Det ble for risikabelt å si fra seg en sånn rett?
- Min personlige mening er at når en får en behandling så skal du ha en garanti for den behandlingen. Den garantien har ingen av disse pasientene, sier Karen Blikra Olsen.