NRK Meny
Normal

- Var som å fly gjennom haglbyge

Den erfarne flygeren Per Gram fløy gjennom en askesky etter et vulkanutbrudd på Jan Mayen.

Per Gram

Den erfarne flygeren Per Gram vet hvor dramatisk det er å møte en askesky etter vulkanutbrudd.

Foto: Tom Edvindsen / NRK

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

Den erfarne flygeren Per Gram fra Stavanger vet hvor dramatisk det er å fly gjennom en askesky etter et vulkanutbrudd. Flygeren var heldig som slapp fra hendelsen for 40 år siden uten motorstans og nødlanding.

- Det var et vulkanutbrudd på Jan Mayen i 1970. Jeg hadde med med en vulkanekspert i Orion-flyet for å se nærmere på utbruddet. Da vi nærmet oss Jan Mayen kom vi plutselig inn i en vulkansky. Det hørtes ut som vi fløy gjennom en haglskur, minnes Per Gram.

Da flyet kom ut av askeskyen var det ikke mye de fikk sett.

Sandblåst

- Da vi kom ut av skyen kunne vi ikke se noe gjennom frontrutene. De var blitt helt grå og matte etter møtet med skyen. Hele flyet ble sandblåst. Alle de fire propellene ble skadet, men heldigvis stanset ikke motorene, forteller Gram.

På grunn av de ødelagte frontrutene måtte Gram fly i lav høyde tilbake til Andøya.

- Orion- flyet måtte oppgraderes for flere millioner kroner etter møtet med askeskyen, sier Gram.

Se NRK's reportasje fra vulkanutbruddet på Jan Mayen i 1970.

(Artikkelen fortsetter under video)

Vulkan på Jan Mayen

Minst 120.000 rammes av flystans

Flytrafikken varsles

Men det var først i 1982 at flytrafikkmyndighetene ble klar over hvor farlig det kunne være å møte en askesky etter et vulkanutbrudd.

Et passasjerfly til British Airways med 248 passasjerer og en besetning på 15, fikk motorstans i alle fire motorer da flyet traff en askesky etter et utbrudd fra vulkanen Galunggung på øya Java i Indonesia.

Flygerne lykkes til slutt med å få i gang tre av motorene igjen, og kunne nødlande i Jakarta.

- Denne heldelsen er årsaken til at det nå sendes ut varslet om vulkanaske. Det som skjer når et fly treffer en askesky er enkelt forklart at motorene ikke får puste, alle åpninger blir tette. Dette fører til motorstans. Vi var nok heldige i 1970 som ikke fikk motorstans, sier Gram.