NRK Meny
Normal

Bruker millioner på bybanen flertallet ikke vil ha

Fremskrittspartiet krever at bybanekonoret må arbeide med flere løsninger for kollektivtrafikken på Nord-Jæren.

bybanen

Arbeiderpartiets snuoperasjon i bybanesaken gjør at det ikke lenger er flertall for bybanen i Fylkestinget.

Til tross for at Høyre, Kristelig Folkeparti og har inngått en politisk allianse, er flertallet av politikerne i fylkestinget mot bybanen.

Les også: Arbeiderpartiet legger bybanen på is

Les også: Bybanen kan spore av i kveld

– Hvis det ikke er flertall i fylket for det, så vil det ikke bli bygget noen bybane.

Det sier Fremskrittspartiets nye varaordfører i Rogaland fylke, Terje Halleland til NRK.

Fylkeskommunen styrer bybaneprosjektet

Det er fylkeskommunen som styrer prosjektet og ingen har vært klarere enn Fremskrittspartiet på sin motstand både mot banen og de økte bompengefinansieringene som må til for å betale store deler av prosjektet.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Terje Halleland, Janne Johnsen og Ellen Solheim

Terje Halleland er Fremskrittspartiets nye varaordfører i fylkeskommunen. Her sammen med Janne Johnsen og Ellen Solheim.

Foto: Eirin Larsen / NRK

– Vi er mot en bybane. Det har pågått et arbeid nå over lenger tid som er et konseptvalg for kolletivtrafikk på Nord-Jæren. Det er et arbeid som vi inngår en avtale med de andre partiene om at skal fullføres, slik at vi har et godt grunnlag for å velge hva slags kollektivmiddel vi vil bruke på Nord-Jæren fremover, sier Halleland.

– Vil ikke ha noe bybane-kontor

Det arbeidet foregår i dag på bybanekontoret. Der arbeider de kun med en sak: Å fremme bybanen mellom Stavanger og Sandnes, og senere Forus og Sola.
Fylkeskommunen betaler for halvparten av utgiftene, i fjor var fylkets andel 15 millioner kroner, i år er regningen 17 millioner.

Les også: - Statsstøtten kan like gjerne gå til bussveg

Les også: Liten begeistring for bybane

Til tross for avtalen om å styre fylket sammen med Høyre og KRF er et kontor som arbeider for et prosjekt man er mot, for drøy kost for Fremskrittspartiet.

– Vi ønsker overhodet ikke å ha noe som heter bybane-kontoret.

Det sier Tore Kallevig som var Fremskrittspartiet sin ordførerkandidat i Stavanger.

– Bybanekontoret må se på andre kollektivløsninger

– Det vi derimot kan være villig til å støtte opp om i fortsettelsen, er et kontor som utreder ulike alternativer for å løse trafikkaoset vi har i regionen og jobber for økt satsing på kollektivtransport, sier Kallevig.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Tore B. Kallevig

Tore B Kallevig, som var Fremskrittspartiets varaordførerkandidat i Stavanger, ønsker ikke et kontor som spesielt skal jobbe med bybanen på Nord-Jæren.

Foto: Marius Vervik / Frp

Partifellen og fylkets varaordfører er enig.

– Ja, jeg synes absolutt at bybanekontoret burde hatt et mye bredere og større fokus og sett på andre kollektivløsninger. Uavhengig av hva som skjer på Nord-Jæren, vil vi ha både buss og bil som viktige transportmidler i fremtiden, sier Halleland.

Les også: Penger til planlegging av bybanen

Dette er dårlig nytt for bybanetilhengerne i Stavanger, Sandnes og Sola. De har tatt det for gitt at bybanekontoret skal jobbe med bybanen.

– vi har blitt enige om å fortsette utredningsarbeidet for å få et best mulig beslutningsgrunnlag, men da skal det ikke være spesielt linket opp mot bybane, men mot kollektivløsninger, sier Kallevig.