Enige om 355 kroner i Rogfast-bompenger

Et enstemmig fylkesutvalg går inn for den foreslåtte finansieringsplanen for Rogfast. Politikerne tar forbehold om at alle nye bidrag til prosjektet skal brukes til å redusere bompengene.

Fylkesutvalget (Janne Johnsen)

Et flertall på det ekstraordinære møtet i fylkesutvalget i Rogaland gikk tirsdag inn for finansieringsplanen for Rogfast.

Foto: Ole Andreas Bø / NRK

– Vår målsetting er at vi skal ligge rundt der ferjeprisene ligger i dag. Det tror og håper jeg vi vil klare.

Det sier Terje Halleland, varaordfører i fylkeskommunen, og den som fremmet forslaget som ble vedtatt i fylkesutvalget i dag.

Likevel er det slik at finansieringsplanen som nå er vedtatt betyr bompengetakster på 355 kroner uten rabatt i 20 år for å kjøre gjennom Rogfast for personbiler.

Fremskrittspartiet tok initiativ til et felles forslag som ble fremmet av alle partiene og enstemmig vedtatt av fylkesutvalget.

Terje Halleland

Terje Halleland (Frp), varaordfører i fylkeskommunen, var den som fremmet forslaget som ble vedtatt, på vegne av alle partiene i fylkesutvalget.

Foto: Odd Rune Kyllingstad / NRK

Lavere takst

Vedtaket tar det forbehold om at alle mulige bidrag til prosjektet skal brukes til å redusere bompengetakstene, ikke til å utvide prosjektet.

– All økt tilskudd til Rogfastprosjektet skal brukes til lavere takst for bruk av tunnelen, heter i det i vedtaket.

– Vi viser til det arbeidet som nå regjeringen og samferdselsministeren gjør. Vi er veldig tydelige på at den dagen Rogfast åpner, så har vi et helt annet grunnlag enn den finansieringsplanen som ligger til grunn i dag, sier Halleland.

– Bra at vi står sammen

– Vi er enige om at Rogfast er et kjempeviktig prosjekt å komme i land med. Vi svelger det finansieringsopplegget som Statens vegvesen har lagt til grunn nå, men at vi ønsker at det endres fram til vi åpner Rogfast, sier fylkesordfører Janne Johnsen (H).

Les også: Truleg ja til 355 kroner i bompengar

Les også: Solvik Olsen: Bompengereformen kan kutte Rogfast-taksten til 200 kroner

Arbeidet med den 25,5 kilometer lange tunnelen som skal binde sammen Rogaland i sør og nord skal starte til neste år. Rogfast skal åpnes i 2024. Prosjektet koster 15 milliarder kroner.

Det skal og bygges en fire kilometer lang tunnelarm til Kvitsøy. Rogfast blir verdens lengste undersjøiske veitunell.

– Det er veldig bra at vi står sammen. Det er veldig bra at vi viser at Rogfast i seg selv er et enormt viktig prosjekt for fylket vårt, sier fylkesordføreren etter vedtaket i fylkesutvalget.