– Vi er en speiling av regionen. Når næringslivet redusere reisebudsjettene sine så merker vi selvsagt det. Det har slått ut i 2014, og vil nok også gjøre det i 2015, sier flyplassjef Leif Anker Lorentzen.
Selv om han har merket kuttene i oljebransjen, har det ikke gitt noen nedgang, men en ørliten oppgang. 0,3 prosent flere reiste fra Sola i 2014 enn i rekordåret 2013.
Haugesund lufthavn Karmøy har merket nedgangen i industrien som en 1,9 prosents nedgang i antallet passasjerer.
– Vi har fått en mindre utvikling, mindre vekst enn det vi forventet. Men totalt sett er vi omtrent på det samme nivået i 2014 som vi var i 2013, sier Lorentzen.
– Må fly mer i dårlige tider
– En del av bedriftene må kanskje reise mer når det er dårlige tider. De må opprette nye kontakter, lage nye avtaler og finne nye markeder. I den grad de har mistet noen forbindelser, så må de også ut og lage nye, sier reiselivsprofessor Reidar Mykletun ved Universitetet i Stavanger.
Og han tror heller ikke at elektroniske møter vil erstatte reisingen.
– Elektroniske møter erstatter ingen ting. De bare kommer i tillegg. Det er nesten ingen møter som blir avlyst for å kjøre elektroniske møter isteden. De brukes en del til opplæring, og internkommunikasjon, men tar ikke over, sier Mykletun.
- LES OGSÅ: Luksusflyet er oljet og klart for Houston
- LES OGSÅ: Haugesund kan miste utenlandstrafikk
Flere fløy rutefly til utlandet
– Vi har et internasjonalt rettet næringsliv, og markedet utenfor Norge er enda viktigere i fremtiden enn det har vært nå, sier Lorentzen.
For det er rutefly til og fra utlandet som sørger for at passasjertrafikken fra Sola øker. Og mange av dem fylles av jobbreisende.
– Vi har hatt en liten nedgang på innland, en liten oppgang på utland, og færre charterreiser, mens rutetrafikken til utlandet har en veldig positiv utvikling, sier Lorentzen.
Nesten fem millioner passasjerer reiste til og fra Sola i fjor, og nesten 700.000 fra Karmøy.
- LES OGSÅ: Chartertrafikken går kraftig ned
- LES OGSÅ: Vil heller på cruise enn på chartertur
Håper på flere utenlandsruter i 2016
– Vi håper på fortsatt vekst med nye destinasjoner, men det står ikke øverst på agendaen i 2015. Det er å holde stand, og se på videre vekstmuligheter i 2016, sier Lorentzen.
Og i 2016 ser han fram til å satse videre på utenlandstrafikken. Der forventer han en stor økning.
– Vi har flere destinasjoner i kikkerten. Vi har blant annet fått mange ønsker fra næringslivet om Tyrkia og Istanbul som en ny åpning mot Østen. Det andre er Italia, som vi ikke har et marked til i dag, sier Lorentzen.