– Vi har installert like mange rulletrapper og bånd de siste ti årene, som vi gjorde de forrige 40, så det har vært en kraftig økning, sier Torbjørn Endrerud.
Han er daglig leder for ThyssenKrupp Rulletrapper, og har jobbet med dette i snart 40 år.
I dag er mellom 2500 og 2700 rulletrapper i drift her i landet, noe som er flest i Europa per innbygger. I begynnelsen var det storbyene som kjøpte og installerte de elektriske trappene, men nå satser også stadig flere mindre tettsteder på dette, blant annet Ålgård i Rogaland.
Verdensberømte rulletrapper i Trysil
– Dette er veldig stas, og gir oss noe å skryte av. Det blir installert for funksjonens del, men samtidig viser det at vi vokser og utvikler oss, sier Gro Beate Bø i kjøpesenteret Amfi.
Rulletrapper har ofte blitt sett på som et byfenomen, så derfor er det ofte en stor begivenhet når mer grisgrendte strøk også får dette.
– Utenfor storbyene blir det fort litt oppstandelse når det kommer en rulletrapp, sier Endrerud.
Ett eksempel på dette er da.
Da var det stor ståhei med hornmusikk og tale fra ordføreren, og hele pressekorpset var til stede.– Da ble det sagt at dette var det største som hadde skjedd i bygda siden poteten kom. Saken ble sitert verden over, og viser hvor stort dette er flere steder, sier rulletrapp-eksperten.
Tror rulletrapp-utviklinga vil fortsette
Det er snart 85 år siden den første rulletrappen kom til Norge. Det var Steen og Strøm-magasinet i Oslo som var først ute i 1930.
– Da kom folk fra hele østlandsområdet for å kjøre rulletrapp. Det er morsomt at det fortsatt er så stort flere steder, sier Endrerud.
Også i dag er de fleste installasjonene plassert i kjøpesentre her i landet, men det har likevel vært en utvikling. I dag er det nemlig mer og mer vanlig med rullebånd istedenfor trapper.
– Dette er for at folk skal få med seg handlevognene. Her har det vært en voldsom utvikling, og den vil nok trolig bare fortsette, sier han.