Hopp til innhold

Flere pårørende søker støtte og nettverk

Fra 2014 til 2015 fikk Pårørendesenteret i Stavanger 15 prosent mer besøk. Også bruken av andre kommunikasjonskanaler, som Facebook har økt, viser årsrapporten.

Grethe Hansson Hatleskog

Grethe Hansson Hatleskog kom hit for to år siden, og hun setter stor pris på hjelpen hun har fått her.

Foto: Marte Hoel Romskaug / NRK

– Det har vært en livbøye å få komme hit. Jeg har lært ulike teknikker og det har vært veldig verdifullt å få være med i samtalegrupper, sier Grethe Hansson Hatleskog.

Hun er pårørende, og jobber også med å formidle sine erfaringer til andre.

Pårørendesenteret er et lavterskeltilbud til alle typer pårørende, uavhengig av diagnose. Fra 2014 til 2015 var det 15 prosent økning i antall konsultasjoner med pårørende, og daglig leder Liv Nordbø Kleppe forteller at det øker hvert eneste år.

– Økningen er jevn hele veien, og sånn har det noenlunde vært alle de siste årene, sier hun.

Økning i sosiale medier

Liv Nordbø Kleppe

Daglig leder ved Pårørendesenteret Liv Nordbø Kleppe synes det er gledelig med økningen, men hun understreker at de fortsatt må utvikle tilbudene sine.

Foto: Marte Hoel Romskaug / NRK

Selv om flere bruker Pårørendesenteret er det fortsatt mange som ikke vet hvor de kan få hjelp. Hatleskog kom hit for to år siden.

– Vi har et barn som gradvis ble dårligere og det har tatt år før noen fant ut hva som feilte henne. I den prosessen har man mer enn nok med å ivareta pasienten. Hadde jeg den gang visst om Pårørendesenteret så kunne jeg som pårørende fått hjelp mye raskere, sier hun.

Kleppe har også erfaringer med at folk ikke vet at de kan få hjelp her.

– Dette har vi i mange år prøvd å gjøre noe med, og nå ser vi tydelige virkninger av det arbeidet, sier hun.

Blant annet forteller hun at de har vært mer aktive på sosiale medier og på hjemmesiden sin. Årsrapporten viser at Pårørendesenteret det siste året har hatt en økning i antall følgere på Facebook med 70 prosent.

Pårørendesenteret

Her er det rom for en god samtale. Da Grethe Hansson Hatleskog kom hit første gangen, var det Liv hun fikk sitte å prate med.

Foto: Marte Hoel Romskaug / NRK

Flere grunner til økningen

Helene Hanssen er førstelektor ved institutt for helsefag ved Universitetet i Stavanger, og hun jobber med pårørendeforskning. Hun tror at økningen kan handle om sterkere fokus både i politiske signaler og i helse- og sosialtjenestens arbeid.

Helene Hanssen

Helene Hanssen er førstelektor ved institutt for helsefag ved Universitetet i Stavanger, der hun jobber med forskning på pårørende.

Foto: Marte Hoel Romskaug / NRK

– Den konkrete økningen her kan blant annet ha sammenheng med at Pårørendesenteret har vært bedre til å informere om tilbudet sitt, og det kan ha sammenheng med økt behov, sier Hanssen.

I tillegg trekker hun fram sosiale medier som en viktig grunn.

– Det vi vet fra tidligere forskning er at mange pårørende har blitt kjent med pårørendetilbud gjennom andre pårørende, altså gjennom nettverket sitt. Man liker og deler ting videre på Facebook, forteller Hanssen.

Selv om flere bruker pårørendesenteret hvert år understreker Kleppe at de fortsatt har en jobb å gjøre.

– Vi vil utvikle tilbudene våre for å nå mye lenger ut. Vi jobber også med å sørge for at ansatte har god kunnskap om hvordan de skal møte pårørende, avslutter Kleppe.