Hopp til innhold

Hirtshals-ruter stoppes, bygger om to skip etter ekstrempriser

Fjord Line legger ned to ruter mellom februar og mai. Grepet til 350 millioner kroner kan gi økte utslipp.

MS Bergensfjord til Langesund

MS Bergensfjord er ett av to skip som får nye motorer og som ikke vil seile som normalt til våren.

Foto: Susanne Flølo

Fjord Line legger ned rutene Bergen – Stavanger – Hirtshals, samt Hirtshals – Langesund i perioden 8. februar til 25. mai.

Det skriver fergerederiet i en melding tirsdag. Fjord Line bygger om båtene MS Stavangerfjord og MS Bergensfjord som følge av skyhøye priser på flytende naturgass (LNG).

– Vi må bare konstatere at vi i en periode i 2022 har sett en prisstigning på LNG som er tigangeren av et normalnivå, sier konsernsjef Brian Thorsted Hansen i Fjord Line til NRK.

Brian Thorsted Hansen er konsernsjef i Fjord Line.

Brian Thorsted Hansen er konsernsjef i Fjordline.

Foto: Fjord Line

Beklager til passasjerene

MS Stavangerfjord og MS Bergensfjord vil på nyåret bygges om til såkalte dual fuel-motorer. Det betyr at skipene vil kunne veksle mellom LNG og marin diesel (MGO). MGO har på sitt høyeste vært dobbelt så dyrt som på normale nivåer.

– Det koster opp mot 350 millioner kroner. Men denne investeringen gjør at vi har muligheten til å skifte fra én drivstoffkilde til en annen, sier Fjord Line-sjef Hansen til NRK.

MS Stavangerfjord

Rutene Bergen – Stavanger – Hirtshals og Hirtshals – Langesund er ute av spill til våren. Rutene Sandefjord – Strømstad og Kristiansand – Hirtshals går som normalt.

Foto: Arild Eskeland / NRK

Kunder som har booket en reise eller transport med Fjord Line, og som er påvirket av endringene, vil få deres reise refundert, eller kan velge å bli ombooket eller få en verdisjekk.

Fjord Line-sjef Hansen beklager til kundene som nå må reise på andre måter eller å droppe planlagte turer.

Utslippene øker

LNG brukes i maritim sektor, i industrien og til tunge kjøretøy. Bruken av LNG kan ta ned CO2-utslippene med så mye som 20 prosent sammenliknet med diesel.

Hansen refererer til Fjord Line som «pionerer» i den grønne omstillingen, ettersom rederiets ferger drives av LNG. Når motorene nå bygges om til å kunne veksle mellom MGO og LNG, vil utslippene øke.

– Vi ønsker naturligvis å operere med det bærekraftige drivstoffet LNG, som er klart bedre enn MGO, som i tur er bedre enn «heavy fuel oil», sier konsernsjef Hansen og fortsetter:

– Vi håper jo at prisene på LNG over tid normaliserer seg, slik at vi fremover kan seile med LNG.

Les også: Dropper elferjer på flere strekninger fordi de ikke får støtte

– Synd dersom LNG-prisene presser rederiene tilbake i tid

Liv-Elisif Kalland i miljøstiftelsen Zero jobber med klimaløsninger knyttet til maritim sektor. Kalland, som har en doktorgrad i materialkjemi, sier på generelt grunnlag at rederiene heller bør se til fornybare løsninger enn til MGO.

– Det finnes flere såkalte multifuel-motorer hvor fornybar energi er en del av miksen. Det er synd dersom høye LNG-priser presser rederiene tilbake i tid, til en mer fossil alder, sier Kalland.

Liv-Elisif Kalland jobber i miljøstiftelsen Zero.

Liv-Elisif Kalland jobber i miljøstiftelsen Zero og er fagansvarlig for maritim sektor.

Foto: Zero

Regjeringen har som mål om å kutte utslippene med 55 prosent sammenliknet med 1990 innen 2030. Det er et langt høyere nivå enn hva EU har lagt seg på for maritim sektor.

Norge har vært ledende ved å ta i bruk LNG, og skipsfarten skal bli grønnere med batterier, hydrogen og ammoniakk.

– I Norge i dag skjer det veldig mye innenfor maritim sektor. Hovedfokuset er utvikle utslippsfrie båter og eventuelt skifte ut MGO som drivstoff til fornybart drivstoff, sier Kalland.

Gassprisene har skylden

Etter to tunge år har 2022 vært en inntektsmessig opptur for Fjord Line, som ifølge konsernsjefen leverer sin beste høysesong noensinne hva gjelder omsetning.

Høye gasspriser har imidlertid bidratt til dramatisk økte kostnader for Fjord Line. Avgangene med LNG-skipene fra Vestlandet, Langesund og Danmark er allerede redusert og seilingstidene er forlenget.

Gassprisene økte fra 19 euro per megawattime i slutten av desember 2021 til over 330 euro i august i år. Tirsdag koster gassen drøye 83 euro per megawattime på den nederlandske børsen TTF.

Fjord Line frakter svært mange nordmenn årlig. I forrige normalår uten covid-19-restriksjoner, reiste 1,4 millioner passasjerer med fergerederiet.

Les også: Slik vil Sp-toppen løse strømkrisen