– Nå legger vi opp til 40-soner i Stavanger-delen og 60-soner i Randaberg, og etablerer fem rundkjøringer på hele turen.
Det sier gruppeleder i KrF i Randaberg, Øystein Stjern. Kristelig Folkeparti-politikerne i Randaberg og fylket er oppgitte. De føler seg ført bak lyset.
Les også:
Les også:
– For vår del representerer de rundkjøringene, og måten veien er planlagt på, en så dårlig løsning at den eksisterende veien er bedre, sier Stjern.
Effektiv, firefelts motorvei
KrF-gruppeleder i fylkestinget, Per Kåre Foss, sier det ikke var sånn Transportkorridor Vest skulle bli fra Sola til E-39 i Randaberg, med fartsgrenser på 40 og 60 kilometer i timen.
Les også:
– Vi skulle ha en vei som knyttet sammen de store terminalene fra flyplassen, Risavika, Forus og opp til Dusavika. Nå blir dette mer en hindring, eller et avvisningstiltak, for tungtransporten, og det er ikke i tråd med de målene, sier Foss.
Næringslivet jublet over planene for en effektiv, firefelts motorvei som ville spare dem for millioner. Leder i Logistikkforeningen i Rogaland, Kurt Ommundsen, støtter politikerprotesten.
Les også:
– Hvis en ikke har effektive korridorer, så taper en masse penger på det. Det ønsker vi ikke, det har vi ikke råd til i den situasjonen som vi er i, sier han.
Bussvei
Statens vegvesen sier forutsetningen ble forandret etter at politikerne ba om at bussvei måtte legges inn i planene. Det sier prosjektleder Svein Mæle.
– I denne runden her har vi laget et forslag. Vi ser at når bussveien kommer inn som en ny premissgiver i vårt arbeid, så ser vi en mulig konflikt for måloppnåelse. Da løftet vi diskusjonen opp til en politisk sak i kommunene og fylkestinget. Der har vi fått en avklaring politisk på at vi skal legge tofeltsløsning og rundkjøringer til grunn for videre planlegging, sier Mæle.
– Så dette har politikerne vært med på?
– Ja, svarer Mæle.
Støyproblematikk
Men politikerne står på sitt. Seks rundkjøringer i løpet av få kilometer vil skape kork og være lite miljøvennlig. Dette må stoppes.
– Ja, og vi vet at støyproblematikk knyttet til nedbremsing og akselrasjon i forbindelse med rundkjøringene, er noe vi har vært tydelige på er et problem, og som også beboerne har vært oppmerksomme på er et problem, sier Øystein Stjern.