Hopp til innhold

Firefelts motorvei fra Bokn til Ålgård

Regjeringen lover å forlenge motorveien på Nord-Jæren i begge retninger.

Rogfast, Arsvågen

Regjeringen lover å forlenge motorveien på Nord-Jæren i begge retninger. Illustyrasjonen viser hvordan E39 vil se ut i Arsvågen.

Foto: Statens Vegvesen / NRK

– I dag legger vi fram en plan som vil realisere et mål som vi hadde i vårt partiprogram om firefelts vei helt fra Ålgård til Bokn. Rogfast, firefelts videre til Ålgård, Smiene-Harestad er et prosjekt som ligger inne. Dette vil gjøre at vi både får krysset Boknafjorden og gjort mye på landsiden.

Dette sier statssekretær Geir Pollestad til NRK i forbindelse med lanseringen av Nasjonal transportplan 2014–2023 fredag formiddag.

Geir Pollestad

Statssekretær Geir Pollestad i Samferdselsdepartementet forspeiler rogalendingene firefeltsvei på strekningen fra Arsvågen til Ålgård.

Foto: Erik Waage / NRK

En lekkasje fra NTP for en måneds tid siden fortalte at planen inneholder nyheter det blir igangsetting av Rogfast i 2015 . Ved siden av Rogfast er det som åpner for firefelts vei på hele denne strekningen følgende nyheter fra regjeringen:

E39Ålgård – Sandved

Regjeringen prioriterer statlige midler til utbygging av firefelts veg på den om lag 15,5 kilometer lange strekningen Ålgård – Sandved, i kommunene Gjesdal og Sandnes.
Det legges opp til å gjennomføre prosjektet i to utbyggingsetapper med sikte på at Hove – Sandved skal være ferdig i første fireårsperiode, mens Algård – Hove skal være ferdig i siste seksårsperiode. Hele prosjektet er anslått å koste i alt vel 7,5 milliarder kroner
.

E39 Smiene – Harestad

Statlige midler er i siste seksårsperiode også prioritert til utbygging av firefelts veg på E39-strekningen Smiene – Harestad i kommunene Stavanger og Randaberg, forutsatt at det blir tilslutning til delvis bompengefinansiering av utbyggingen innenfor Jærenpakke 2.

Pollestad opplyser i dag at bompengene som kreves inn på Boknafjord-ferjene vil gå til finansiering av Rogfast når T-forbindelsen åpner i mai.

Møtefri E39 og dobbeltspor

I tillegg til Rogfast har tidligere lekkasjer fortalt at regjeringen vil bruke 18 milliarder kroner til Møtefri E39 fra Stavanger til Kristiansand . Dessuten skal jernbanen få dobbeltspor fra Sandnes til Egersund.

Les også: Ferjefritt, møtefritt, dobbeltspor og kollektivsatsing

Flagging i Egersund

På offentlige bygninger i Egersund ble det fredag flagget for Nasjonal Transportplan.

Foto: Øystein Ellingsen

Langt fram for E134

Politikerne på Haugalandet har ventet lenge på signaler om bedre veiforbindelse østover. De mener det haster med en ny og bedre E134.

I Nasjonaltransportplan står følgende om veiforbindelsen mellom Haugesund og Drammen:

Statlige midler er prioritert til å starte utbyggingen av Storedalstunnelen på E134. Prioriteringen er avhengig av at det blir tilslutning til et opplegg for delvis bompengefinansiering. Det er aktuelt å legge bompengesaken fram for Stortinget i 2013.

I siste seksårsperiode er det prioritert midler til å starte bygging av nye tunneler på E134 over Haukelifjell mellom Vågslid i Telemark og Seljestad i Hordaland. Prioriteringen er avhengig av at det blir tilslutning til et opplegg for delvis bompengefinansiering av utbyggingen.

I NTP heter det og at den igangsatte utbyggingen av E134 Skjold – Solheim, som inngår i Haugalandspakka, vil bli fullført i 2015

Rassikring på RV13

Regjeringen vil bruke 1,3 milliarder kroner på rassikring på RV i Ryfylke de neste ti årene.

I første fireårsperiode er det satt av midler til videre oppfølging av Haugalandspakka og til fullfinansiering og refusjon av forskutterte midler i forbindelse med skredsikringsprosjektet riksveg 13 Tysdalsvatnet.

Anleggsarbeidene på prosjektet riksveg 13 Ryfast startet i 2013. Prosjektet ventes åpnet for trafikk i 2018.

Kolumbus-buss i Hillevåg

I Nasjonal Transportplan slås det fast at regjeringen vil satse på bussvei-konseptet for å styrke kollektivtilbudet på Nord-Jæren.

Foto: Jan Ove Høgsveen

Regjeringen vil ha bussvei

I Nasjonal Transportplan slås det fast at regjeringen vil satse på bussvei-konseptet for å styrke kollektivtilbudet på Nord-Jæren.

Det kom og fram i en lekkasje fra departementet tidligere denne uken.

For utbygging av hovedtraseen for kollektivtrafikken mellom Stavanger, Forus, Sandnes og Sandnes Øst, legges det til rette for en mulig framtidig omlegging til bybane. For utbyggingen av Sandnes Øst, legges det til grunn at det etableres et høyverdig kollektivtilbud parallelt med utbyggingen av området.