Store cruisehavner får millionstøtte til landstrøm

Flåm og Haugesund, to store cruisehavner, stikker av med nesten hele potten når Enova støtter fire nye landstrømprosjekter. Haugesund får nå Europas største anlegg.

Flåm

Cruisedestinasjoner, som her i Flåm, er prioritert i den siste tildelingsrunden til Enova for landstrøm.

Foto: Tone Lin Støfring Skovro / NRK

– Jeg er utrolig glad. Dette betyr veldig mye for Haugesund sin satsing på cruiseanløp. Samtidig er dette et av de viktigste miljøbidragene i vår visjon om å være en klimanøytral havn innen 2030, sier havnedirektør Tore Gautesen.

Haugesund får 25,3 millioner kroner av Enova, og blir Europas største landstrømanlegg for cruiseskip.

I mars etablerte Karmsund Havn og Haugaland Kraft et felles selskap, Havnekraft AS, til dette formålet.

Haugesund har hatt en stor vekst i cruisesegmentet på få år, I 2021 ventes nærmere 400.000 passasjerer, fordelt på 119 anløp.

Skal ta vare på verdensarv

I Flåm var gleden like stor i dag. Støtten på 27 millioner kroner dekker rundt en tredjedel av totalkostnaden for landstrømanlegget.

– Dette var en stor og viktig nyhet for oss, og noe vi har stått på for å få til, sier havnesjef Tor Mikkel Tokvam i Aurland Hamnevesen.

Cruiseskip i Flåm

Flåm er en av Norges mest populære cruisedestinasjoner, men mange er skeptiske til høye utslipp ved kaien. Nå legges det til rette for økt bruk av landstrøm.

Foto: Sondre Dalaker

– Det viktige nå er at vi finner en framtidsrettet vei å gå som gagner folkehelse og miljø i verdensarvfjordene, samtidig som vi ivaretar det lokale verdiskapingsgrunnlaget, legger han til.

Ordfører: – Motvirker sviktende handel

Stadig flere norske havner tilbyr strøm til skip slik at de kan slå av motorene når de ligger til kai.

– Prosjekter som disse legger til rette for skipsfart og næringsliv med lave utslipp, noe vi er avhengig av for å nå klimamålene vi har satt oss, sier klima- og miljøminister Sveinung Rotevatn i en pressemelding.

Ordfører Arne-Christian Mohn i Haugesund håper økt cruiseturisme kan demme opp for sviktende handel i sentrum.

Landstrøm

Statssekretær Mathias Fischer (V) i Klima- og miljødepartementet (i midten) kom med gode nyheter til Olav Linga, konsernsjef i Haugaland Kraft og Tore Gautesen, havnedirektør i Haugesund.

Foto: Gisle Jørgensen / NRK

– Da er det viktig at vi nå kan legge til rette for en mer miljøvennlig cruiseturisme. Samtidig med at skipene nå vil bruke strøm i land, vil vi også legge til rette for at turistene transporteres videre i regionen med busser og båter som er elektriske, sier han.

Landstrømanleggene skal være oppe og gå senest 1. juli 2022.

– Signal til rederne

– Landstrøm er et viktig steg i retning av utslippsfri sjøtransport, og derfor er det veldig positivt at det er interesse for å bygge ut landstrømanlegg også i en tid hvor koronasituasjonen preger markedet. Dette er et tydelig signal til rederne om at omstillingen til lavutslippssamfunnet fortsetter med uforminsket kraft, sier markedssjef Astrid Lilliestråle i Enova.

I mai støttet Enova 18 forprosjekter som skal utrede mulighetene for å etablere infrastruktur for landstrøm. Parallelt med dagens tildeling til utbygging utlyser Enova nye søknadsrunder både for forprosjekter og infrastruktur.

Mellom 2015 og 2019 innvilget Enova over 600 millioner kroner i støtte til i alt 89 landstrømanlegg, fra Kristiansand i sør til Båtsfjord i nord. Et grunnleggende infrastrukturtilbud er dermed tilgjengelig for skipsflåten. Samtidig har fortsatt bare et fåtall fartøy systemer om bord for å kunne ta imot landstrøm.