For 25 år siden ble Pia Myrvold antatt på Høstustillingen i Oslo. Lørdag 17.november åpner Rogaland Kunstmuseum en stor utstilling som viser bredden i det Myrvold har holdt på med de siste 25 årene.
- Jeg hadde ikke trodd at det skulle gå så lang tid, før jeg fikk en utstilling som dette i hjembyen min. Det viser at Stavanger er en treg materie, men nå føler jeg meg fullt ut anerkjent i Stavanger, sier Pia Myrvold.
Leker med Hertervig
Utstillingen In-Formasjon fyller hele kunstmuseumet. Myrvold er mest kjent for sin klesdesign, men hun har gjennom hele karrieren jobbet med malerier og grafikk. I tillegg har hun de senere år jobbet mye med data, og kombinert visuell kunst med klesdesign, musikk, koreografi og interaktiv computergrensesnitt.
Et femti-talls malerier, forskjellige videoinstallasjoner og klær som viser klesdesignkarrieren fra 1994 i Paris og frem til i dag er med på utstillingen. I tillegg har Myrvold utviklet dataprogrammet New Media Art Lab, som er en kopi av Lars Hertervig-rommet på Rogaland Kunstmuseum. I programmet er det laget skulpturer som publikum kan plassere på Hertervig-maleriene. Resultatet kan så printes ut.
- Er ikke det å herpe med arbeidene til maleren Lars Hertervig?
- Nei, det er ikke meningen. Dette er en ny måte å kommunisere på i museum. Nye former kan tilføre maleriene noe nytt, og er en måte å hedre Hertervig på.
Er på rett hylle
Myrvold bor i dag i Paris. Fødebyen er Stavanger, og her kommer hun stadig tilbake.
- Jeg har et godt publikum her, og selger godt med malerier. Jeg har røttene mine her, og det er viktig for meg å få stilt ut her. Det er ikke for å få anerkjennelse, for den har jeg fått. Jeg startet her. 17 år gammel fikk jeg kallet om å bli kunstner. Det har aldri vært aktuelt for meg å være noe annet enn kunstner, sier Myrvold.
Utstillingen In-Formasjon skal henge på Rogaland Kunstmuseum frem til 3. februar neste år.
- Det er den store bredden som gjør henne interessant. Det kan også være et problem. Multikunstnere har lett for å bli multihandikappede. Men Myrvold har ikke gått i den fellen. Hun har en stayerevne og en bredde som gjør henne interessant, sier direktør på Rogaland Kunstmuseum, Peter Meyer.