- MERK: Denne saken er fra 2013. Her finner du flere, nyere artikler om Englandsbåten.
– Det dreier seg om en veldig god cruiseferje som skal gi passasjerene en flott opplevelse, sier Peter Iles i Norwegian Seaways med hovedkontor i Essex.
Den første ferjen som settes inn i april neste år er 200 meter langt og veier 27 000 tonn. Iles lokker med underholdning om bord, et spa, barer diskotek og et kasino.
Det starter med to ukentlige seilinger mellom Bergen, Stavanger og Newcastle på våren og trappes opp til tre ukentlige seilinger i sommersesongen.
Det har også tidligere vært ferjeforbindelse mellom Vestlandet og Storbritannia. Den siste ferjen gikk i 2008. Planene om den nye ferjeforbindelsen ble presentert på Logistikkdagen i Sandnes torsdag.
– Norge er et fantastisk reisemål for briter
Iles kjenner seg trygg på at det passasjergrunnlaget er til stede.
– Norge er et fantastisk reisemål for briter. Vi vil samarbeide med norske reiselivsmyndigheter for å utvide sesongen. Vi satser på å lansere Norge som et reisemål for skiturister. I den andre retningen finnes det mange spennende reisemål i det nordøstre England, sier Iles.
Initiativtakerne til den nye ferjeforbindelsen mellom Vestlandet og Storbritannia er klar over at Nordsjøen kan være et røft havstykke å krysse.
– Vi trafikkerer med et stort skip, som er stabilisert fullt ut. Vi har et skip som kan gjøre jobben, men det er klart at når det blåser skikkelig kraftig, vil det være røft, sier Iles.
– Tilbud skaper etterspørsel
Halvparten av investorene i Norwegian Seaways kommer fra det nordøstre England. Den andre halvparten fra Stavanger og Bergen.
Halvard Ween, som er direktør for NHO i Rogaland sier at den nye ferjeforbindelsen har hatt en trang fødsel, men at den kan komme til å bety mye for næringslivet på Vestlandet.
– Her må vi legge til grunn at tilbud skaper etterspørsel. Når England er et så viktig eksportmarked for varetransporten fra Vestlandet, så kan dette bli veldig, veldig bra, sier Ween.
Han mener at planene om ferjeforbindelse er gledelige for hele Vestlandet.
Transportørene slipper omveien om Danmark
Mulighetsutvikler Birger Haraldseid i Greater Stavanger sier at responsen fra passasjermarkedet of fraktmarkedet i Stavanger-regionen har vært fantastisk.
– Behovet er der. Interessen er stor. Dette sambandet har vært savnet, sier Haraldseid.
Den nye ferjen innebærer langt mer direkte frakt av varer mellom Vestlandet og Storbritannia.
– I dag må de reise til Esbjerg i Danmark og bruke ferje til England derfra. Det er et ønske om raskere muligheter med større regularitet, og det vil denne ferjeforbindelsen tilby, sier Haraldseid.