Hopp til innhold

Får likevel fly etter fylte 60 år

Ti piloter saksøkte CHC Helikopter Service etter tvangsoppsigelse de mente var aldersdiskriminering. Høyesterett var enig.

CHC helikopterservice

CHC Helikopterservice flyr flere ganger daglig mellom Sola flyplass og flere oljeinstallasjoner.

Foto: NRK

Ti helikopterpiloter gikk til sak mot CHC Helikopterservice og Norsk Flygerforbund AS etter å ha blitt avskjediget på grunn av alder.

Selv om flysertifikatet ikke går ut før fylte 65 år, er Helikopter Service sin aldersgrensen for helikoptertrafikk til Nordsjøen kun 60 år. Pilotene måtte derfor slutte i jobben da de var 60 år. Nå har retten vedtatt at de fortsatt er ansatt, og kan fly dersom de oppfyller helsekravene.

– Dette har vært en veldig lang prosess. Jeg ble selv fratatt fire yrkesaktive år, og jeg håper at det nå blir lettere for andre seniorer i bransjen, sier Bjørn Nybø, en av de ti pilotene, til NRK.

Aldersdiskriminering

Pilotene reiste spørsmål ved om arbeidsgiver på grunn av tariffavtalen kan kreve at helikopterflygerne fratrer i jobben når de fyller 60 år. Saken gjelder aldersdiskriminering jf. arbeidsmiljøloven kapittel 13.

I september 2007 sendte pilot Bjørn Nybø et brev til sin arbeidsgiver Helikopterservice AS om at han ønsket å fortsette i stillingen sin som helikopterpilot etter fylte 60 år. Selskapet stilte seg i utgangspunktet positive til dette, men mente de ikke hadde mulighet til å la han fortsette etter det. Selskapet konkluderte at spørsmålet ville bli tatt opp ved neste tariffrevisjon, og at Nybø ikke fikk fortsette i jobben etter oppnådd pensjonsalder.

– Vi har slåss lenge nå, så vi er veldig glade i dag. Heldigvis var vi ti sammen om dette, for det har ikke vært lett, sier Nybø.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

CHC Helikopter Service, Sola

CHC Helikopter Service holder til på Stavanger lufthavn Sola.

Foto: Gunnar Morsund / NRK

Hevdet ugyldig oppsigelse

Ti av helikopterflygerne tok etter dette ut stevning mot Helikopterservice med påstand om at de fortsatt var ansatt i selskapet etter fylte 60 år. De mente at Helikopter Service sin avgjørelse var i strid med diskrimineringsforbudet i arbeidsmiljøloven, at oppsigelsen var ugyldig, og krevde å stå i sine stillinger til saken var avgjort.

Da tariffrevisjonen ble gjort konkluderte også denne med at det ikke er adgang for helikopterflygere til å beholde jobben etter fylte 60 år. Selskapet bestred derfor kravet fra flygerne.

Saken ble behandlet i Stavanger tingrett den 16. januar 2009, og da ble Helikopter Service frifunnet. Retten mente at forskjellsbehandling var tillatt i dette tilfellet, og la vekt på sikkerhetsmessige forhold offshore.

Tilkjent 900.000 i saksomkostninger

Flygerne anket til lagmannsretten, men anken ble forkastet. Pilotene måtte betale saksomkostninger til både Helikopter Service og Flygerforeningen.

Saken ble deretter utsatt i påvente av en avgjørelse i en tilsvarende sak i EU-domstolen.

I Høyesterett slo dommeren fast at de ti pilotene fortsatt er ansatt i CHC Helikopterservice etter fylte 60 år. De ble også tilkjent saksomkostninger på 928.462 fra CHC Helikopter Service.

Retten bestemte dermed at selskapet også må forholde seg til grensen på 65 år. Den universelle grensen for å fly med betalende passasjerer.

– Dette er en svært gledelig dag for oss. Vi er lettet, men ikke overrasket over avgjørelsen, sier pilotenes advokat Bent Endresen.

Har arbeidet deltid som instruktører

Bent Endresen

Bent Endresen er en av advokatene som representerte pilotene.

Foto: Tom Edvindsen / NRK

Nybø forteller at ni av de ti pilotene har fortsatt i arbeid hos CHC Helikopter Service etter fylte 60 år, som instruktører og andre støttefunksjoner på deltidsbasis.

– Vi har arbeidet, og utfylt mange funksjoner, men for en helt annen lønn, sier Nybø.

Ifølge Nybø ville pilotene ikke ha gjennomført saksprosessen dersom det at de fortsatte i jobben svekket arbeidsmarkedet for yngre piloter.

– Det er så stort behov for piloter at det har blitt ansatt 80-90 stk. siden jeg sluttet, sier Nybø.