Hopp til innhold

Får fylle gass i Risavika

Fjord Line får lov til å bunkre gass i Norge, i stedet for å frakte gassen til Hirtshals for drivstoffylling.

MS stavangerfjord

Stavangerfjord legger til kai like ved siden av Skangass sitt LNG-anlegg, og lenge har de ønsket å fylle gass der. Etter mye om og men har de nå fått lov.

Gassen som før ble fraktet fra Skangass’ sitt anlegg i Risavika til Hirtshals, skal nå fylles på ferjene når de ligger til land i Norge.

Administrerende direktør i Fjord Line A/S, Ingvald Fardal, sier dette betyr at selskapet sparer tid, det blir tryggere og samtidig innebærer det flere millioner kroner i besparelser på årsbasis for selskapet.

– Først og fremst betyr det at vi slipper å transportere gass fra Risavika til Hirtshals for å fylle der. Vi kommer til å spare tid og miljø, i og med at vi slipper å frakte gassen. Vi får og en tryggere og sikrere tanking av gassen, sier Fardal.

Tankbiler til Hirtshals

Tidligere har ikke ferjene fått lov til å fylle den flytende gassen i Risavika mens det er passasjerer om bord, og derfor har nesten all fylling av drivstoff skjedd i Hirtshals.

Ingvald Fardal

Ingvald Fardal er fornøyd med at de nå kan fylle gass i Risavika.

Foto: NRK

Det har i praksis betydd at store mengder naturgass har blitt fraktet i tankbiler og tankskip fra Risavika til Hirtshals hver uke for å fylle der.

Fjordline er det første rederiet som har satset på passasjerferjer som går på flytende gass, såkalt LNG. At ferjeterminalen i Norge ligger ved siden av et LNG-anlegg skulle derfor høres ut som en god ide når det gjelder bunkring. Men norske regler for fylling av gass mens passasjerer forlater skipet, har gjort jobben vanskeligere enn det skulle se ut i utgangspunktet.

Nå har derimot Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap, DSB, gitt Skangass tillatelse til å lage et eget bunkringsanlegg for å forsyne ferjene med drivstoff samtidig som passasjerene forlater skipet.

Naboprotester

– Det er stort sett de samme innretningene de har brukt når de har bunkret i Hirtshals. Forskjellen blir at det kan gjøres med passasjerer om bord, sier Trond Karlsen som er sjefingeniør i DSB.

Det har kommet protester fra bekymrede naboer, men Karlsen beroliger de med at det er stilt krav til at fyllingen skjer forsvarlig.

– Vi har lagt opp til, og satt krav både til Skangass, Fjord Line og operatøren av utenriksterminalen om å ha beredskapssystemer og forholdene i orden for å gjøre dette med minst mulig risiko, sier Karlsen.

Og Ingvald Fardal i Fjord Line må og innrømme at det er mye penger å spare på løsningen.

– Vi vil spare flere millioner kroner når vi nå slipper å transportere gassen, sier Fardal.