Fredag la Statoils granskningsgruppe fram sin rapport etter Turøy-ulykken i april. Et av punktene i rapporten omhandlet hvordan kostnadskuttene i den kriserammede oljebransjen kan innvirke på helikoptersikkerheten.
Granskningsgruppen mener blant annet at oljeselskapene må finne andre måter å stimulere helikopterselskapene til punktlighet på enn bøtesystemer som gir negativ effekt og straff.
Klubbleder Hans Petter Jensen i Industri Energi i helikopterselskapet CHC mener rapporten viser at systemet med bøter til helikopterselskapene bør skrotes. Det var CHC som fløy den fatale turen i april.
– Penalty-ordningen stresser organisasjonen unødvendig. Derfor er det bra at de setter søkelyset på det. Men jeg mener hele systemet med straff er feil. Hvis punktligheten er gjennomgående dårlig, så burde konsekvensen være at oljeselskapene finner en annen leverandør, sier Jensen til Stavanger Aftenblad.
Han mener at oljeselskapene og helikopterselskapene burde gå sammen om å finne et system for å unngå bøter.