Hopp til innhold

Færre sykler på Vestlandet

Bare Førde har opplevd økning i syklingen av byene på Vestlandet. Resultatet overrasker lederen for sykkelsatsingen i Stavanger.

trafikk tjensvollkrysset

I Stavanger svarer 66 prosent av de har syklet én eller flere ganger i løpet av det siste året.

Foto: Erik Waage / NRK

SINTEF har undersøkt vestlendingers sykkelvaner og resultatet er overraskende i en tid der en kan få inntrykk av at byer prøver å overgå hverandre i å satse på sykkel.

Alle byene i undersøkelsen utenom Førde har nemlig opplevd en nedgang i andelen som sykler fem eller flere dager i uken siden 2014 (se graf).

Reagerer på tallene

Og på spørsmålet om du har syklet én eller flere ganger i løpet av det siste året, er det bare Stavanger som ikke har nedgang – i oljebyen svarer 66 prosent at de har syklet, det samme som to år tidligere.

Leder for sykkelsatsingen i Stavanger, Roar Børresen, reagerer på at tallene viser nedgang i vanesyklingen.

– Dette virker veldig rart. For min opplevelse er at flere og flere sykler. Når jeg sykler til jobb er det sykkelkø i lyskrysset i Randabergveien – det var det ikke før, sier han.

Stavanger er sammen med Trondheim den byen i å landet med høyest sykkelandel. Og byen har som mål å øke sykkelandelen med én prosent i året.

Laster innhold, vennligst vent..

Stabil sykkelandel

Nasjonalt har sykkelandelen de siste årene holdt seg mer eller mindre stabil på 4,5 prosent, ifølge den siste reisevaneundersøkelsen (2013/2014) fra Transportøkonomisk institutt.

For å få opp sykkelandelen, tror Børresen det er viktig å få folk til å føle seg trygge på sykkelsetet.

– Selv om jeg påstår at det er trygt å sykle i Stavanger, er det folk som ikke føler seg trygge. Vi må tilrettelegge for dem også, sier han.

Sykkel i Stavanger

Roar Børresen, leder for sykkelsatsingen i Stavanger.

Foto: Johan Mihle Laugaland / NRK

Føler seg trygge

Ifølge undersøkelsen har det imidlertid vært en økning i andelen som føler seg trygge når de sykler. 42 prosent svarer at de føler seg svært trygge. I 2014 var andelen 37 prosent.

– Vi er på vei. Ifølge den siste reisevaneundersøkelsen fra Vegvesenet er vi den byen med størst vekst, så vi er optimister, men det er mange motbakker ennå, sier Børresen.