Hopp til innhold

Ventetider på flere måneder har gjort at flere ungdommer som Guro (18) består førerprøven

Over hele landet har ventetiden på å ta førerprøven vært lang under pandemien. Fagfolk mener det er grunnen til at flere nå består på oppkjøringen.

Guro Salvesen

Guro Salvesen har ventet siden august med å ta førerprøven. Hvis hun ikke består, betyr det enda flere måneder med ventetid.

Foto: Mari Friestad / NRK

– Nå kjenner jeg det i magen. Jeg er ganske nervøs nå, sier Guro Salvesen (18).

Salvesen skal nå gjøre noe hun og veldig mange andre håpefulle bilister har måttet vente lenge med.

Nå skal hun ta lappen.

Gjennom det siste året man flere steder måttet regne med flere måneders ventetid på å ta førerprøven. Spesielt i de største byene der ventetiden kan være opp mot 80 dager.

Salvesen har forberedt seg i over to år for å ta lappen, og har ventet siden hun fylte 18 år i august med å ha oppkjøring.

– Det vil jo gi en veldig stor frihet, og det at man slipper å gå gjennom det igjen, sier hun.

– Konsekvensen av å stryke er at det blir så lenge å vente

Selv om det sikkert ikke er til så stor hjelp for henne under førerprøven, så har hun statistikken på sin side.

Andelen som består førerprøven har nemlig økt under pandemien.

Prosenten som bestod prøven stod stille i årene før covid-19. Men har siden steget med 5 prosentpoeng.

Andelen som har bestått den praktiske førerprøven

2017

72 prosent

2018

72 prosent

2019

73 prosent

2020

76 prosent

2021

78 prosent

– Vi merker at de er mye mer motivert. Det har ikke lyst til å stryke. Det har de aldri gjort, men i hvert fall ikke nå, sier Pål Jakobsen, kjørelærer ved Askeland trafikkskole i Sandnes.

Pål Jakobsen, kjørelærer ved Askeland trafikkskole i Sandnes.

Kjørelærerne merker at elevene er mye mer motivert nå.

Foto: Mari Friestad / NRK

Jakobsen er sikker på at det er de lange ventetidene som er grunnen.

– Konsekvensen av å stryke er at det blir så lenge å vente, og det har de ikke lyst til, sier han.

Han får også støtte fra sensorene

– Nivået har blitt mye høyere. Det at det er en del ventetid gjør nok at det blir mer verdifullt å bestå, sier Ellen Ueland Waldeland, sensor ved Stavanger trafikkstasjon.

Må jobbe for å holde det høye nivået

Det er ikke bare på oppkjøringen ungdommen møter mer forberedt til. På den teoretiske prøven er det også flere som består nå enn før.

Andelen som har bestått den teoretiske prøven

2017

53 prosent

2018

48 prosent

2019

59 prosent

2020

58 prosent

2021

64 prosent

– Vi har 18-åringer som er flinkere ute i trafikken enn det vi har hatt før. Det har mye å si for antall skadde og drepte ute i trafikken, sier Frode Børstad, avdelingsdirektør i Statens vegvesen.

Avdelingsdirektør Frode Børstad, Statens Vegvesen

Frode Børstad, avdelingsdirektør i Statens vegvesen, sier at nivået er mye høyere blant de som tar førerprøven nå

Foto: Statens Vegvesen

Nå blir utfordringen å passe på at like mange består, når ventetiden blir kortere igjen.

– Det vil være veldig synd om god tilgang til førerprøven, fører til dårligere forberedte kandidater. Vi blir nødt til å jobbe med kjøreskolene for å passe på at det ikke blir slik, sier han.

Etter å ha gjennomført oppkjøringen, er det en veldig blid Salvesen som kommer ut av bilen.

Guro Salvesen

Da var lappen endelig i boks.

Foto: Mari Friestad / NRK

– Jeg besto!

– Jeg var veldig rolig under hele turen, og følte jeg hadde kontroll. Nå skal jeg hjem og hente bilen, for å kjøre til skolen, sier hun.