– Hvis det ryktes at det bare er å kjøre gjennom uten å betale, får vi en situasjon som vi vet forverrer seg.
Det sier styreleder i Nord-Jæren Bompengeselskap, Pål Morten Borgli til NRK.
Nord-Jæren Bompengeselskap tapte i fjor rundt seks millioner kroner på at bilister passerte bommene uten å betale. En stor andel av disse passeringene er det biler registrert i utlandet som står for.
Les også:
Les også:
– Vi krever jo inn bompengene i andre land og, men så er det jo ikke alle land vi har avtaler med og kan få komme inn på bilregisteret til. Da er det mer komplisert. Det er fortsatt en del som gladelig kjører gjennom uten å betale, og som vi dessverre ikke klarer å hente inn igjen heller, sier Borgli.
Komplisert innkreving i utlandet
Andelen bompasseringer med autopassbrikker er gått ned på Nord-Jæren. I 2012 var det brikke i 88 prosent av bilene som kjørte forbi bomstasjonene. Det er en 3,5 prosent lavere andel enn året før.
En av årsakene til at færre kjører med brikke er at det er flere utenlandske arbeidere på veiene.
Nå varsler Borgli en informasjonskampanje om autopassbrikker.
– Vi ønsker å informere om hva som er bra med ordningen. Da håper vi at vi får fanget opp veldig mange av dem som er her for å jobbe. Vi vil fortelle dem at de kan betale inn på forhånd, slik at de slipper å få regning hver gang, sier Borgli.
Vil ha autopasstvang for utenlandske trailere
De norske bompengeselskapene krevet for flere år siden at myndighetene skulle innføre obligatorisk autopassbrikke også for utenlandske yrkeskjøretøyer på norske veier.
Les også:
– For å sikre inntektene til bompengeselskapene samt like konkurransevilkår for norske og utenlandske transportører, hadde vegmyndighetene planer om å innføre obligatorisk AutoPASS brikke for alle kjøretøy over 7,5 tonn i løpet av 2012. Ordningen er forsinket og ennå ikke iverksatt, heter det i årsberetningen fra Nord-Jæren Bompengeselskap.