Hopp til innhold

Facebook erstatter avisannonser

Kulturarrangører får fulle hus etter å skifte ut markedsføring i aviser med nettsamfunn.

Facebook

Kulturarrangører dropper avisannonsering til fordel for markedsføring Facebook.

Foto: PAUL SAKUMA / AP

Stadig flere konsertarrangører i Stavanger-distriktet dropper eller reduserer på annonseringen i avisene fordi de mener det er for dyrt.

Tou Scene i Stavanger har kuttet all avisannonsering, mens studenthuset Folken vil halvere bruken av avisannonser.

Daglig leder ved Tou Scene, Per Arne Alstad, sier det fungerer bedre å bruke nettsamfunn som Facebook for å nå ut til et bestemt publikum.

- Ingen effekt av avisannonsene

-I hovedsak skal annonser bruke for å nå et publikum som vi ønsker skal komme hit. Vi opplever ikke at vi har sett noen som helst effekt av avisannonsene. Samtidig er det relativt dyrt og vi fant ut vi ville spare disse pengene og kuttet ut all markedsføring i avisene.

Publikumstilstrømmingen har faktisk vokst etter vi gjorde det, sier Per Arne Alstad som er daglig leder på Tou Scene i Stavanger.
Avantgardekulturscenen i byens gamle ølhaller har doblet publikumstallet og forventer 60 000 besøkende i 2008.

tou scene på facebook

Tou Scene averterer arrangemtene sine på Facebook.

Foto: Bjørn Grimen / NRK

-Avisannonseringen kostet 400 000 kroner i året og lønnet seg ikke. Vi har heller kanalisert aktiviteten inn mot ulike nettsamfunn og elektroniske kalendere. Resultatet er at vi når publikum på en helt annen måte, sier Alstad.

Konsertarrangøren forteller at en konsert som nylig utelukkende ble annonsert på Facebook var fullbooket i løpet av et par timer.

Studentene bruker Facebook

Kaizers Orchestra starter sin høstturne på studenthuset Folken i Stavanger i oktober. Byens studenter finner først og fremst informasjon om Folkens konserter på nettet.

Kaizers Orchestra

Studentene i Stavanger får infomasjon om Kaizers Orchestras konserter på nettsamfunnene.

Foto: NRK

- Jeg er jo medlem der og får invitasjoner, og sender invitasjoner. Hvis folk synes noe er spennende så sender de informasjon om det på Facebook, linker eller noe lignedende.
Det sier studenter NRK har snakket med på Folken. De abonnerer ikke på aviser og leser sjelden annonser i trykte medier.

Daglig leder ved studenthuset, Pernille Kalvstad halverer nå bruken av avisannonser.
- Det skjer fordi avisannosering er veldig dyrt og det er veldig vanskelig å finne effekten av slik annonsering- Vi forsøker å tenke kreativt ved å finne vår målgruppe andre steder, via SMS, E-post eller nettet, sier Kalvestad.

- De store bør komme etter

- Nettsanfunnene er en gavepakke til nisjekulturen. Her når man i mye større grad ut til dem som er interesserte i spesielle kulturaktiviteter.
Kulturfolk er veldig flinke og aktive i disse nye kanalene på internett, sier medieforsker Petter Bae Brandtzæg ved SINTEF.

Facebook har 1,3 millioner profiler og Norge er realtivt sett den største nasjonen på nettsamfunnet.
De store kulturinstitusjonene bør gjøre som de små, mener Brandtzæg.

-De er i mindre grad på banen. Det virker som om Nationalteateret, Operaen etc i liten grad bruker nettsamfunnene. De bør bli mer aktive. Dette er en veldig lur kanal å markedsføre arrangementene sine på.

Det blir en slag spredning av budskapet via folk som er interesserte og som sender tips til sine venner. Dermed går det en slags dominoeffekt inn i nettsamfunnene om arrangementet, mener medieforskeren.

Operaen i Oslo

De store kulturinstitusjonene bør også bruke nettsamfunnene for å nå til publikum med informasjon om arrangementene sine, mener medieforsker ved SINTEF.

Foto: Kyrre Lien / Scanpix