65 hurtigbåter langs hele norskekysten kan måtte gå i opplag i slutten av juni, fordi de mangler evakueringsutstyr som tilfredsstiller sjøfartsdirektoratet sine krav.
Evakueringssystemet fra Koppernæs & Sønner i Møre og Romsdal er typegodkjent i Tyskland. I dag får sjøfartsdirektoratet de siste spesifikasjonene, sier daglig leder Runar Paulsen.
Men selv om sjøfartsdirektoratet godkjenner evakueringssystemet i løpet av kort tid, rekker ikke Koppernæs å innstallere systemet på alle hurtigbåtene innen tidsfristen, sier Paulsen.
Etter Sleipnerforliset i november 1999 hadde sjøfartsdirektoratet en full gjennomgang av alt sikkerhetsutstyr ombord i båter og ferjer. Redningsvestene er alt byttet ut, og nå er det evakueringsutstyret som står for tur.
Gang på gang har sjøfartsdirektoratet gitt rederiene nye frister, og nå må altså utstyret være på plass innen utgangen av juni.
Fungerende avdelingsdirektør Karstein Thingvold i sjøfartsdirektoratets passasjerskipsavdeling sier at denne saken er høyt prioritert hos dem.