Hopp til innhold

Etterbruk av kulturåret

Kulturhovedstaden må bli mer enn fest og fyrverkeri, sier kunstnerne bak kampanjen Ka då ittepå.

T-kjorte med logo

Mens Stavanger forbereder seg til neste års kulturmaraton er husløse kunstnere bekymret for hva som skal skje etter 2008. De har startet vekkelseskampanjen "Ka då ittepå" med t-skjorter og klistremerker i byen.

- Er det noe vi har mye av i Stavanger så er det fest og festivaler med stor F.  Alt bærer preg av en festby.  Kanskje et kulturbyår burde hatt mer fokus på produksjon av kunst - hvordan prosessene er i stedet for den store endelige vernissasjen, sier kunstnerne. 

Mona Orstad Hansen viser fram en t-skjorte. Sammen med kunstnerkolleger driver hun kampanjen "Ka då ittepå". Sorte klistrelapper spres rundt om i byen som skal bli europeisk kulturhovedstad neste år. Ideen til kampanjen og nettsiden "Stavanger2018.no" er satt i gang av Stavanger-kunstner Trond Hugo Haugen, som nå bor i Malmø.

Vekkelseskampanje

- Stavanger2018 er et initiativ som vi satte igang i forbindelse med kulturbyen.  Det skal være en vekkelseskampanje og en bevissthetsstrategi om at årene etterpå  er viktigere enn de 365 dagene som selve kulturbyåret  varer.  Det handler ikke om fyrverkeriarrangementene. Det handler om den daglige, jevnlige kulturarbeideren, sier Haugen.  

Vil ha langsiktig kultur

 

- Hvis folk synes dette er positivt, så får de støtte opp om kulturen i ettertid også - prøve å fylle opp alle arenaer, ikke bare Viking stadion.

Trond Hugo Haugen

NRK møtte Mona Orstad Hansen, Ingeborg Kvame og Tove Kommedal i Rogaland Kunstsenter på Nytorget. Selv om Stavanger har fått tilført store penger til kultur er kunstnerne frustrerte. Senteret kan bli revet til fordel for et parkeringshus, og atelieret deres i Sandvigå kan bli hotell. Nå ber de politikerne vise at de tenker langsiktig på kultur, og Stavanger2008 må være drahjelp.

I et glassbur i Stavanger2008s lokaler sitter strategidirektør Rolf Norås. Klistremerket til "Ka då ittepå" er klistret på døra.

- For meg er det som skjer etter 2008 mye viktigere enn det som skjer i selve året.  Derfor er jeg glad for alle som fokuserer på dette, sier Norås.

Selv om han forstår frustrasjonen, mener Norås at det først og fremst er kommunens ansvar å gi kunstnerne tak over hodet.

- Jeg sier ikke at 2008 ikke har noe ansvar i forhold til dette, for vi kan nok påvirke en utvikling, men det er først og fremst andre myndigheter sitt ansvar.  Myndigheter som jobber på lengre sikt, sier Norås. 

Publikumsbygging 

Penger er satt av til å forske på og dokumentere kulturhovedstaden og effekten den har på folk i Stavanger-distriktet. Og den selvutnevnte vekkelsespredikanten for etterbruk, Trond Hugo Haugen, er hjertens enig med Norås i at publikumsbygging er stikkordet.

- Hvis folk synes dette er positivt, så får de støtte opp om kulturen i ettertid også - prøve å fylle opp alle arenaer, ikke bare Viking stadion, sier Haugen.